De markt van geheugenleveranciers zal komend jaar flink consolideren. Dit verwacht leverancier Kingston, die naast consolidatie toch ook wat nieuwe concurrentie ziet.
De wereldwijde markt van geheugenleveranciers koerst af op een serieuze consolidatie. Dit voorspelt leverancier Kingston. "We gaan naar een vereenvoudigde markt. Eind 2009 zullen veel geheugenmerken die je nu ziet, ook in retail (de detailhandel – red.), weg zijn", voorspelt business development manager Erik Vink van Kingston. "Kijk bijvoorbeeld naar Freecom, dat nu minder zichtbaar is, of de bekende fotomerken zoals Agfa die zijn gestopt met eigen merken geheugenkaartjes."
Dicht op kostprijs
De prijsdruk zal sommigen te veel zijn, is de redenatie. "Wij verkopen geheugenproducten bij sommige grote, langlopende projecten nu al erg dicht op de kostprijs", vertelt Vink. Hij legt uit dat de leverancier daarmee gokt op verdere prijsdalingen voor geheugenchips in de loop van zo'n project. "Dan kunnen we kiet spelen of inderdaad winst maken."
Volgens Vink speelt dit ook bij andere grote spelers zoals Samsung en Sandisk. De diverse leveranciers zijn nu verwikkeld in een gevecht om volume, aldus Vink. Hij stelt hierbij dat Kingston het voordeel heeft dat het is gespecialiseerd in alleen geheugen. De inkoop van chips is met de huidige prijsdruk een risicovolle activiteit, zeker als dit niet de kernzaak is voor een bedrijf.
Prijsdalingen
Het afgelopen jaar is er al een enorme prijserosie geweest. Dit erkent ook Kingston. Dat geldt voor regulier computergeheugen (dram), maar ook voor flash-chips. Laatstgenoemde is in gebruik voor consumentenproducten zoals usb-sleutels en geheugenkaarten, maar ook voor ssd-opslagstations (solid state drive).
De prijsdalingen zijn het afgelopen jaar uitgeschoten naar wel 80 procent. Dat betreft dan de inkoop van geheugenchips voor producenten als Kingston die er dan nog concrete producten van maken. Het prijsniveau wat die geheugenleverancier hanteert, is met zo'n 40 procent gedaald.
Slechts grondstof
Vink van Kingston verklaart het verschil tussen die twee dalingen met de uitleg dat de chips zelf slechts grondstoffen zijn. Daarmee heb je nog geen geheugenmodule of usb-sleutel. "Wij doen ook ontwerp, productie, testing en distributie. Maar het printplaatje van een geheugenproduct is nu duurder dan de chip, ja."
Hij ontkent dan ook dat het prijsverschil in de marges van de leverancier zit. "Was dat maar waar", lacht Vink. De business development manager vertelt verder dat de afzet van Kingston juist flink is toegenomen. Het bedrijf heeft dat ook nodig om te compenseren voor de onder druk staande prijzen. Toch boekt Kingston nog een omzet van 4,5 miljard dollar.
Nieuwe concurrentie
Ondertussen komt er ook wat nieuwe concurrentie. Vink vertelt dat de producenten van geheugenchips meer afzet willen en dus zelf complete geheugenproducten op de markt brengen. Hij zegt zich geen zorgen te maken over die nieuwe concurrenten, die veelal vanuit Azië opereren en volgens hem daardoor minder bereikbaar en snel zouden zijn.
Daarnaast is er nog nieuwe concurrentie door bijvoorbeeld de samenwerking tussen chipproducent Intel en schijffabrikant Hitachi. Die twee gaan nu in zee voor ssd's (solid state drives) voor zakelijke, zware toepassingen. De hieruit voortkomende ssd's voor servers komen pas in 2010 op de markt. Deze opslagstations vervullen dan volgens Hitachi een rol náást reguliere harde schijven.