Ict-dienstverleners veroorzaken veel ophef door hun brief aan onderaannemers met de vraag de tarieven te verlagen. De onderaannemers zijn vooral boos over de manier van communiceren.
Onderaannemers begrijpen niet waarom ict-dienstverleners een tariefsverlaging vragen voor 2009. Een aantal automatiseerders, zoals Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina, stuurde hun inhuurkrachten een brief waarin wordt gevraagd of soms geëist de tarieven voor het komende jaar met gemiddeld tien procent te verlagen.
"Ik vind het een ouderwetse reactie", zegt directeur Gerjan Mazenier van detacheerder Brunel ICT. Hij is niet boos op de dienstverleners, maar begrijpt de actie niet. "Het is terecht dat ze zich willen wapenen tegen het zware weer dat op komst is. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit op de lange termijn veel besparingen zal opleveren." De detacheerder doet met een aantal van de ict-dienstverleners zaken en heeft ook de brieven ontvangen.
Weinig volwassen
Brunel ICT gaat in overleg met haar opdrachtgevers en klanten en hoopt zo tot een andere oplossing te komen. Het detacheringsbureau zegt niet veel last van te hebben van de tariefsverlaging, maar vindt het een weinig volwassen optreden van de dienstverleners. "Het gebeurde ook na het millennium. Toen was het toch anders. Er waren toen veel niet-geschoolde ict'ers aan het werk. Dat je daar een slag overheen maakt, dat begrijp ik heel goed."
Op de artikelen die Computable over de tariefsverlaging schreef, kwamen veel reacties. Het lijkt erop dat de onderaannemers zich vooral storen aan de manier waarop er wordt gevraagd om een verlaging voor het tarief. Zo schrijft Kees: "Uiteraard gaan wij niet akkoord met de vreemde gang van zaken. We zijn benieuwd hoe Atos Origin het aan zijn klanten gaat uitleggen dat we nu elf mensen weghalen op lopende projecten bij bedrijven als KPN." Ook Mich wil best met Atos Origin onderhandelen. "Met geven en nemen is altijd een oplossing te vinden. Als het op deze manier moet dan heb ik maar een woord, namelijk nee."
Gejuicht
De manier van communiceren vanuit de dienstverleners is ook iets dat Brunel stoort. Mazenier: "Als de afdeling Inkoop bij ons de vraag had gesteld hoe wij samen kosten kunnen besparen, dan hadden we gejuicht en in de handen geklapt."
Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina zeggen vanuit de klant vragen te krijgen voor een lager tarief. Brunel ICT wordt indirect met deze vraag geconfronteerd. "We hebben een verzoek gehad voor een lager tarief, verder niet. Wel vragen veel klanten om de tarieven niet te verhogen. Dat is in feite ook een tariefsverlaging", zegt Mazenier.
Dit is gewoon vrije marktwerking! Als je niet bevalt ga je toch lekker ergens anders aan de gang. Water stroomt altijd naar het laagste putje!!.
En de gemiddelde zzpers hebben boter op hun hoofd, als ze ergens anders 3 euro meer per uur krijgen dan laten ze hun klanten ook in de steek!
ZZP betekent een eigen ondernemening. Dwz prijs wordt voornamelijk bepaald door de markt en door de eigen toegevoegde waarde die de ZZP-er meeneemt. Je kan als ZZP-er veel meer verdienen als iemand in loondienst maar daar staan dan ook grotere risico’s tegenover, dus niet zeuren maar gewoon zorgen dat je je toegevoegde waarde blijft stijgen.
Als ze je tarief willen verlagen gewoon netjes je contractperiode uitdienen en elders gaan werken waar ze wel willen betalen wat je waard bent. Goede mensen hebben ze altijd ergens nodig en die krijgen ook goed betaald. Met Logica, Ordina, en dat soort andere bedrijven hoef je echt geen medelijden te hebben. Op hun eigen mensen verdienen ze goud geld. Mensen krijgen daar vaak een gewoon salaris tussen de 3K en 4K en een lullig autootje, terwijl ze zelfs EUR125 of meer per uur vragen. Ik begrijp best dat dat golfje, af en toe bankzitten en pensioen ook betaald moeten worden, maar de verhouding is compleet zoek. Baanzekerheid heb je ook daar niet. ZZP is dus een prima alternatief!
Vrije markt? Lijkt me niet. Voor een vrije markt moet iedereen dezelfde kansen hebben om van en aan elkaar te (ver)kopen. Door het gebruik van ‘preferred suppliers’, raamcontracten en ook het gebrek aan kennis en inzicht bij de eindklanten van zowel de techniek als de arbeidsmarkt, betwijfel ik of deze markt daadwerkelijk vrij is.
Als zzp-er kies ik er inderdaad voor om zelf het risico te dragen. Daar hoor je me ook niet over. Wat ik wel vervelend vind, is dat verschillende tussenpartijen rustig nog zo’n 30 a 40 euro per uur bovenop mijn eigen tarief leggen.
Tegelijk wordt zowel van mij als van de eindklant gevraagd om naar elkaar toe te zwijgen over het tarief. Aangezien ik voor een vrije markt ben, ga ik hier tegenwoordig niet meer mee akkoord.
Zolang dit ’tussentarief’ nog het geval is, gaat mijn tarief in elk geval niet omlaag.
Kletskoek: “..zeggen vanuit de klant vragen te krijgen voor een lager tarief”.
We hebben een aantal van de ‘klanten’ gesproken, zij zijn/waren nergens van op de hoogte. Dit wordt de betrokken partijen ‘off the record’ wel bevestigd. Het meerendeel van de klanten is eerder boos dat hun bezetting in gevaar wordt gebracht voor eigen gewin van deze leveranciers.
Grote(re) klanten in de (semi-)overheid doen zaken met de grote vier door de Europese aanbestedingsregels. Anders blijf je bezig met aanbesteden. Dan liever in 1 keer een grote waarna je er voor een jaar of 4-5 weer vanaf bent.
De kleine bureaus, zzp’ers en ??npitters zijn hier de dupe van. Via die grote vier en vaak een vijfde bureau dat wordt ingeschakeld voor specials mag je tegen een aanzienlijk lager bedrag aan de slag bij ‘jouw’ klant. De marge … voor de grote vier. In de tussentijd bepalen die 4 wel de marktprijs … Boodschap voor al die klanten in de (semi-)overheid: Het is net de horea, ga eens eten bij zo’n klein specialiteiten restaurant, de bediening is beter, de keuken een verrijking van uw smaakpapillen en de rekening valt reuze mee!
Om even uit de lucht te halen dat de kleine detacheringsbureau’s een grote marge maken uit het door hun geplaatste personeel: meestal is dat maar een paar procent. Vaak is het zelfs zo dat de grote jongens de tarieven al hebben vastgesteld en je het maar te aanvaarden hebt. Goede mensen vragen terecht een goede beloning voor hun diensten, wat er voor de kleine detacheerder overblijft is dus echt geen vetpot.
Maar Capgemini heeft natuurlijk wel opdrachten genoeg om goedkope Indiers te zoeken.
http://saloon.javaranch.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=6&t=003725
…. ze!!!
Krijgen de zzp’ers nu ook uitbetaald als ze even geen werk hebben? Of werkt het maar 1 kant op: zzp’ers subsidieren de bankzitters van de groten, maar krijgen er zelf niks voor terug?
Ik ben het met Amber eens! Er zijn gewoon veel cv schuivers die niet eens echt hun best doen om een goede opdracht te vinden. Als je er bent op het juiste moment en je hebt een van de sleutelwoorden in je cv staan, kan je de klus krijgen. Heb je dat niet of kom je helemaal niet uit de database naar boven, word je ook niet gebeld. Je hebt als ZZP’ er er helaas wel mee te maken. Door raamcontracten en preferred suppliers mag je als kleine zelfstandige niet factureren aan mooie bedrijven en overheidsorganisaties. En wordt er over de rug van een hardwerkende (ja….en ook best eigenwijze) ZZP’ er 10 tot 40 euro per uur verdiend. Eigenlijk werkt dit systeem een gespannen tarief in de hand.
Maar om nu niet alle tussenhandel over een kam te scheren. Er zijn ook een flink aantal goede bureau’s. En zo wordt het kaf van het koren gescheiden. 🙂
Helaas kunnen de meeste instellingen zich niet veroorloven om specialistische consultants in vast dienstverband te nemen. Dan wel zij wil mensen om flexibiliteits redenen niet in dienst nemen.
Hier wordt het probleem verlegd. Met een goede werving of HR effort kan er goedkoper (zelf) door een instelling worden ingekocht. Is dit niet het geval dan betaal je een premie voor flexibiliteit en distribiteurs (brokers).Dan moet je zorgen dat je deze additionele kosten aan je eindklant kan verkopen.
Lukt dat niet, dan heb je waarschijnlijk geen goede verkopers als detacheerder, als dat al nodig mocht zijn met een mantel overeenkomst. Het lijkt me dat instellingen even een tandje moeten opschakelen anders krijgen ze nog een claim aan hun broek dat ze hun diensten niet hebben geleverd (door de inmiddels ex-zzp-er / consultant.
By the way, de tarieven kunnen omhoog voor specialisten met 15 jaar ervaring die tegen mantel tariefjes hikken en omlaag voor een ieder die zich van dezelfde titel bedient maar een fractie van de ervaring heeft.