Ict-dienstverleners veroorzaken veel ophef door hun brief aan onderaannemers met de vraag de tarieven te verlagen. De onderaannemers zijn vooral boos over de manier van communiceren.
Onderaannemers begrijpen niet waarom ict-dienstverleners een tariefsverlaging vragen voor 2009. Een aantal automatiseerders, zoals Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina, stuurde hun inhuurkrachten een brief waarin wordt gevraagd of soms geëist de tarieven voor het komende jaar met gemiddeld tien procent te verlagen.
"Ik vind het een ouderwetse reactie", zegt directeur Gerjan Mazenier van detacheerder Brunel ICT. Hij is niet boos op de dienstverleners, maar begrijpt de actie niet. "Het is terecht dat ze zich willen wapenen tegen het zware weer dat op komst is. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit op de lange termijn veel besparingen zal opleveren." De detacheerder doet met een aantal van de ict-dienstverleners zaken en heeft ook de brieven ontvangen.
Weinig volwassen
Brunel ICT gaat in overleg met haar opdrachtgevers en klanten en hoopt zo tot een andere oplossing te komen. Het detacheringsbureau zegt niet veel last van te hebben van de tariefsverlaging, maar vindt het een weinig volwassen optreden van de dienstverleners. "Het gebeurde ook na het millennium. Toen was het toch anders. Er waren toen veel niet-geschoolde ict'ers aan het werk. Dat je daar een slag overheen maakt, dat begrijp ik heel goed."
Op de artikelen die Computable over de tariefsverlaging schreef, kwamen veel reacties. Het lijkt erop dat de onderaannemers zich vooral storen aan de manier waarop er wordt gevraagd om een verlaging voor het tarief. Zo schrijft Kees: "Uiteraard gaan wij niet akkoord met de vreemde gang van zaken. We zijn benieuwd hoe Atos Origin het aan zijn klanten gaat uitleggen dat we nu elf mensen weghalen op lopende projecten bij bedrijven als KPN." Ook Mich wil best met Atos Origin onderhandelen. "Met geven en nemen is altijd een oplossing te vinden. Als het op deze manier moet dan heb ik maar een woord, namelijk nee."
Gejuicht
De manier van communiceren vanuit de dienstverleners is ook iets dat Brunel stoort. Mazenier: "Als de afdeling Inkoop bij ons de vraag had gesteld hoe wij samen kosten kunnen besparen, dan hadden we gejuicht en in de handen geklapt."
Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina zeggen vanuit de klant vragen te krijgen voor een lager tarief. Brunel ICT wordt indirect met deze vraag geconfronteerd. "We hebben een verzoek gehad voor een lager tarief, verder niet. Wel vragen veel klanten om de tarieven niet te verhogen. Dat is in feite ook een tariefsverlaging", zegt Mazenier.
Als ingehuurde komt dit verhaal een beetje over alsof je als vee wordt behandeld. Nog meer worden opgejaagd om je werk maar af te raffelen.
Leuk geprobeerd.
Maar alles heeft zijn prijs, mensen die een goede kwaliteit leveren en inderdaad een hoog prijs kwaliteit verhouding hebben,zullen afhaken en inderdaad de meer lucatrieve opdrachten uitvoeren. Dit soort managers blijft zitten met personeel dat niet bekwaam genoeg is of onder hoge werkdruk slecht werk aflevert. De afrekening komt dan aan het eind van het traject als de targets niet gehaald worden en de klant ontevreden is over het resultaat. Achteraf wijzigen is over het algemeen vele malen duurder dan het in een keer goed doen, dan wijst de praktijk iedere dag weer uit, de computable staat hier wekelijks bol van.
De managers van deze managers zouden ook iets aan de beloning van deze kunnen doen, dit soort waanzin is een parchtig voorbeeld van onkunde en kortzichtigheid.
Maar…de tarieven worden gewoon geindexeerd voor de preferred suppliers!! Deze gaan dus niet omlaag, maar verder omhoog!! Als de subcontracters minder krijgen dan is het dubbel vangen.
Even in het kort de situatie,
B.v. de pref supplier krijgt er geld bij per uur en hoeft minder te betalen aan zijn subcontracters (heb ik zelf direct vernomen van mijn leidinggevende!! bij een preferred supplier die hierboven genoemd wordt!) Dubbele graai actie zeg ik. Alleen bedoeld om het eigen vermogen op te krikken.
Schandalig dat dit soort beleid gevoerd wordt. Hopelijk schaffen bedrijven eindelijk het achterlijke preferred supplierschap af en kunnen de klanten echt een korting krijgen direct van subcontracters! Immers elke stap moet ook zijn brood verdienen en komt voor rekening van de klant.
Als iemand denkt dat de tarieven zomaar omlaag kunnen, dan heeft hij tot nu toe blijkbaar teveel betaald. Klinkt erg onprofessioneel.
Het is beter om te praten over het beter uitvoeren van de werkzaamheden, waardoor er efficienter wordt geproduceerd. Het gaat immers niet om het tarief, maar om wat het resultaat van de werkzaamheden netto oplevert.
Begrijp dit niet….ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Zolang er tussen mijn tarief en dat van de preferred supplier 75-100% opslag zit hoeven ze mij die vraag niet te stellen.
En inderdaad de preferred supplier eruit kon de eindklant wel eens duizenden euro’s per projectmedewerker per maand schelen.
We zitten elkaar lekker in de put te praten met die “financi?le crisis” en deze dienstverleners en de eindklanten grijpen dit gelijk aan om eens wat aan die tarieven te doen. Nogal logisch dat ze de tarieven lager willen hebben. Heb je ooit een klant gezien die graag wat meer had willen betalen?
Als je maar vaak genoeg roept dat we in een financi?le crisis zitten, cre?er je er een. En daar doen de eindklanten en ICT dienstverleners maar al te graag aan mee.
Bovendien, zoals Begrijpditniet al zegt, zullen de tarieven van de pref. suppliers en aangenomen contracten niet zo snel worden aangepast en vangen de dienstverleners in deze gevallen dus extra.
En de partijen hun (sub)contractors maar voorhouden dat men gaat voor kwaliteit, duurzame relatie, vertrouwen etc. Bij de paniek veroorzaakt door een “crisis” (kuch) gaan direct dit soort waarden overboord ..
Ach je kun je wel druk maken en afvragen of die financiele crisis echt onze kant opkomt. De crisis word als kapstok gebruikt om alle lastig uit te leggen sanneringen er doorheen te duwen. Je kunt wel proberen dit te negeren maar is het verstandig ? Als je klanten straks omvallen dan heb je weinig aan (lopende) contracten. Vandaag bij Atos een mail of we toch wel met zn allen vooral wel de vakantiedagen tussen kerst en oud en nieuw willen opnemen om zo de financieele situatie te verbeteren. Ik vraag me af of die pakmanzen ook afzien van hun bonussen nu het zo slecht gaat, dat zou ze in ieder geval sieren. Aan de andere kant mag wat mij betreft nu een management team plenty bonussen aan zichzelf toeschrijven als ze over 2 / 3 jaar afgerekend worden. De target zou dan zijn houd iedereen binnen de toko aan het werk dat is wel een prestatie !
Wat ik jammer vindt is dat er generaliserend wordt gesproken over de afdeling inkoop. Voor degene die het nog niet weten, de inkoopafdeling van deze ict dienstverleners is (op een uitzondering na) slechts bezig met de interne inkoop. M.a.w. pennen en potloden. Net als bij ieder bedrijf geldt dat tijdelijke krachten het eerste aan de beurt zijn bij “besparingen”. Vanuit economisch perspectief op korte termijn een begrijpelijke reactie, echter vanuit middellange termijn onbegrijpelijk. Echter, zolang beursgenoteerde bedrijven slechts op de korte termijn worden afgerekend zal dit gedrag niet veranderen. Met betrekking tot de inhuur van 3’en is mijn ervaring dat dit veelal geregeled wordt door de “delivery” organisatie en dat inkoop zich daar zelden tegen aan bemoeit. Als dit namelijk wel zou gebueren zouden dit soort acties niet nodig zijn maar was het prijspeil al op een voldoende concurrerend niveau en gaat de discussie over toegeveogde waarde en niet over 5%-10% korting.
Beetje vreemd hoor. De manier waarop is het belangrijkst. Wat is dat nou weer voor sentimenteel gedoe? Het gaat ontzettend slecht met de economie en dit zijn de gevolgen ervan. Dit is slechts het voorportaal zelfs.
Jaja Kutcrisis het gaat echt gebeuren. Dit is echt niet iets wat iedereen elkaar aan zit te praten. This is not 9-11. Het gaat om het geldsysteem en daar komt de oliecrisis dan nog bovenop. Inderdaad de olieprijs is nu laag, maar dat is een tijdelijke meevaller.
Dan moeten we dus niet gaan lopen mekkeren over de manier waarop gecommuniceerd word, dan moeten we gewoon zoeken naar manieren om de kosten te drukken. Als je onderaannemer bent moet je daar dus ook rekening mee houden.
Thalan, het kost die kleine detacheerders en freelancers omzet en winst inderdaad. Iedereen moet zichzelf beschermen natuurlijk. Een gezamelijk standpunt innemen lijkt me een mooi streven, maar er zijn altijd mensen die zich daar niet bij zullen aansluiten vanwege een handige concurrentie positie zegmaar. Er moet toch geld op de plank komen toch?
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ook erg jammer voor ons allemaal. Ik zie liever dat het goed gaat en we allemaal vet veel geld verdienen. Het is nou eenmaal niet zo op dit moment.