Ict-dienstverleners veroorzaken veel ophef door hun brief aan onderaannemers met de vraag de tarieven te verlagen. De onderaannemers zijn vooral boos over de manier van communiceren.
Onderaannemers begrijpen niet waarom ict-dienstverleners een tariefsverlaging vragen voor 2009. Een aantal automatiseerders, zoals Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina, stuurde hun inhuurkrachten een brief waarin wordt gevraagd of soms geëist de tarieven voor het komende jaar met gemiddeld tien procent te verlagen.
"Ik vind het een ouderwetse reactie", zegt directeur Gerjan Mazenier van detacheerder Brunel ICT. Hij is niet boos op de dienstverleners, maar begrijpt de actie niet. "Het is terecht dat ze zich willen wapenen tegen het zware weer dat op komst is. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit op de lange termijn veel besparingen zal opleveren." De detacheerder doet met een aantal van de ict-dienstverleners zaken en heeft ook de brieven ontvangen.
Weinig volwassen
Brunel ICT gaat in overleg met haar opdrachtgevers en klanten en hoopt zo tot een andere oplossing te komen. Het detacheringsbureau zegt niet veel last van te hebben van de tariefsverlaging, maar vindt het een weinig volwassen optreden van de dienstverleners. "Het gebeurde ook na het millennium. Toen was het toch anders. Er waren toen veel niet-geschoolde ict'ers aan het werk. Dat je daar een slag overheen maakt, dat begrijp ik heel goed."
Op de artikelen die Computable over de tariefsverlaging schreef, kwamen veel reacties. Het lijkt erop dat de onderaannemers zich vooral storen aan de manier waarop er wordt gevraagd om een verlaging voor het tarief. Zo schrijft Kees: "Uiteraard gaan wij niet akkoord met de vreemde gang van zaken. We zijn benieuwd hoe Atos Origin het aan zijn klanten gaat uitleggen dat we nu elf mensen weghalen op lopende projecten bij bedrijven als KPN." Ook Mich wil best met Atos Origin onderhandelen. "Met geven en nemen is altijd een oplossing te vinden. Als het op deze manier moet dan heb ik maar een woord, namelijk nee."
Gejuicht
De manier van communiceren vanuit de dienstverleners is ook iets dat Brunel stoort. Mazenier: "Als de afdeling Inkoop bij ons de vraag had gesteld hoe wij samen kosten kunnen besparen, dan hadden we gejuicht en in de handen geklapt."
Atos Origin, Capgemini, Logica en Ordina zeggen vanuit de klant vragen te krijgen voor een lager tarief. Brunel ICT wordt indirect met deze vraag geconfronteerd. "We hebben een verzoek gehad voor een lager tarief, verder niet. Wel vragen veel klanten om de tarieven niet te verhogen. Dat is in feite ook een tariefsverlaging", zegt Mazenier.
Dag,
Ik ben zeer ervaren in de markt. Ook hard gewerkt aan mijn toegevoegde waarden en up-to-date kennis.
Maar onervaren als ZZP’er. Ik wil daar volgend jaar mee starten.
Is dat te adviseren nu, gelet op de crisissen? En met welke bureaus hebben jullie goede ervaringen ?
Je kunt altijd e-mailen op aquabuyers@hotmail.com
Ik kan uit dit verhaal geen andere conclusie trekken dan dat de grote IT-bedrijven een serieus probleem hebben.
Laten we wel wezen, mensen schuiven (doorhuur of hoe je het wilt noemen) is het simpelste wat er is, kost bijna niks en je verdient er dik op. Zeker met de preferred supplier constructie heb je een gegarandeerde goed belegde boterham.
Wanneer je bij een crisis meteen zulke botte acties er tegenaan gaat gooien dan is er fundamenteel iets fout met je bedrijf. Mijns inziens kunnen ze beter in de overhead gaan snijden of hun businessmodel gaan herzien. Of, is dit een voorbode voor het uitbesteden van de mensen die het werk doen en zelf alleen maar een soort administratiekantoor voor ZZP’ers worden?
Ik weet sowieso dat bij Logica de trainingsbudgetten voor Q4 2008 en Q1 2009 al tot 0 zijn teruggebracht. Tsja kwaliteit heeft zijn prijs.
Voorbode – uitbesteden van mensen die het werk doen – zelf geen verantwoordelijkheid nemen voor die mensen en ‘achteroverleunen’.
Ik denk het AndereMarcel, ik denk het.
Maar we gaan daar niet mee akkoord. Afgesproken?
Maar wie heeft ervaring met ‘goede’ bureaus, waar je een normale boterham kunt verdienen?