Vrijwel dagelijks word ik benaderd om mee te denken over wat er fout gegaan is of dreigt te gaan bij diverse ict-projecten. Vooral als er teleurstellingen zijn over server based computing en softwarevirtualisatie weet men mij te vinden. Maar meestal gaat er niets fout. Er is slechts sprake van verkeerde verwachtingen. Bijgaand een collage van enkele willekeurige openingen van telefoongesprekken. Om privacy-redenen zijn diverse bellers samengevat als 'Jan'.
Goedemorgen, met Edwin… Ja, goedemorgen, met Jan…. Heb je even tijd voor me? Ik las je artikelen op Computable.nl, over verstandsvirtualisatie en rendementsvirtualisatie. Ik vind het nogal confronterend.
Bedoel je dat het herkenbaar is? Ja, nogal. Blijkbaar ken jij ons beter dan wijzelf. Wat jij beschrijft lijkt sterk op wat we hier hebben meegemaakt.
Goh, jammer dat je niet via de website hebt gereageerd. Tja, een mens loopt niet graag te koop met zijn mindere successen. Wij hebben gekozen voor … en dat loopt niet lekker. We hebben al veel vertraging en we kunnen nog steeds niet in productie door allerlei tegenvallers. We hadden overigens niet veel keuze, we zijn gebonden aan een raamcontract. Eigenlijk hebben we alleen gekeken naar licentiekosten en voor de rest hebben we de verkoper vertrouwd op zijn blauwe ogen.
Jan, je maakt me nieuwsgierig. Welke tegenvallers? Nou, we kunnen lang niet alle applicaties vanuit een virtuele omgeving aanbieden, applicaties werken niet samen, het wordt trager, gebruikers kunnen documenten van anderen inzien, virtualiseren van applicaties kost veel meer tijd dan we dachten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat moet ik nu?
Sorry, Jan, ik snap jouw twijfel helemaal. Je vertelt op zich ook geen nieuws. Het zijn bekende verschijnselen. Wat zijn voor jou de gevolgen? Heb je een business case gemaakt? Nou, vooraf niet echt. Na het lezen van jouw artikel zijn we wel gaan rekenen en daar meteen onze ervaringen tot nu toe in verwerkt. En dat was schrikken. De exploitatie gaat ons straks zo veel kosten dat er zeker sprake is van rendementsvirtualisatie. Vooral als we gebruikers geen last willen laten hebben van de technische nadelen.
Jan, dit klinkt als een klassiek geval van uithuilen en opnieuw beginnen. Maar laten we eerst eens samen kijken wat er te redden valt. Heb je…?
—
In veel gevallen zijn de bellers, hier weergegeven als 'Jan', over de ergste schrik heen te helpen. Vaak zijn er mogelijkheden om met beperkingen van specifieke producten goed om te gaan. Dat levert geen optimale oplossing en zeker niet het maximale rendement. Betere oplossingen zijn mogelijk, maar het is wel werkbaar en de schade valt mee. Soms is uithuilen en opnieuw beginnen de enige optie.
Herkent u zich in Jan en schroomt u net als hij om met uw mindere succesverhaal te reageren via de website, belt u me dan gerust. Net als Jan.
Is iedereen KISS vergeten?
Keep
It
Simple and
Stupid (of was dat Structured?)
Is zelfs na 20 jaar nog steeds geldig.
Sluit ik mij bij aan, althans bij deze gedachte.
Laten we beginnen bij de ICT afdeling, om te vertellen wat men wil en of het kan en niet andersom.
Men heeft eerst zelf een oplossing en creert dan zelf een probleem, welke dan weer niet hoort bij zijn oplossing.