SAP-gebruikers in Duitsland en Oostenrijk kunnen er voor kiezen hun huidige onderhoudscontract voort te zetten. In andere landen voerde SAP eenzijdig een duurder contract in. Dat is door wetgeving in Duitsland en Oostenrijk niet mogelijk.
De Duitse softwareleverancier SAP besloot in juli 2008 het onderhoudsprogramma voor software te standaardiseren. De drie verschillende overeenkomsten – Standard Support, Enterprise Support en Maxattention – werden vervangen door één standaard onderhoudscontract. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers die het laagste onderhoudstarief betaalden, omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar stijgen van jaarlijks 17 naar 22 procent van de licentiekosten.
Aanvankelijk wilde SAP deze wijziging wereldwijd invoeren. Maar het contractrecht in Duitsland en Oostenrijk staat eenzijdige tariefswijzigingen niet toe. Daarvoor is een nieuwe overeenkomst noodzakelijk.
Gebruikers van SAP-software in Duitsland en Oostenrijk hebben het nieuwe onderhoudscontract massaal afgewezen. Het softwarehuis heeft daarop besloten gebruik te maken van een clausule in de bestaande contracten die het mogelijk maakt de prijzen te indexeren. Daarmee krijgen gebruikers die de nieuwe overeenkomst niet zien zitten, toch te maken met een prijsverhoging.
Meten met twee maten
Volgens de Nederlandse vereniging van SAP-gebruikers meet de leverancier met twee maten. Zij vindt het onterecht dat gebruikers in Duitsland en Oostenrijk kunnen kiezen voor het oude contract, terwijl in Nederland alle contracten eenzijdig zijn aangepast.
Chief operation officer Pedro van der Werf van SAP Nederland zegt: "Het beeld ontstaat dat Duitse en Oostenrijkse klanten kunnen kiezen tussen het oude en het nieuwe contract. In werkelijkheid kiezen ze voor het oude onderhoudscontract mét prijsindexering, of een nieuw contract."
SAP wuift de kritiek van de gebruikersvereniging weg dat het hier om een ordinaire prijsverhoging zou gaan. Volgens de leverancier biedt het gestandaardiseerde onderhoudsmodel voordelen, waaronder ondersteuning buiten kantooruren, extra adviesdiensten en een lagere total cost of ownership (tco).
Voordelen
Volgens SAP valt de prijs van het geïndexeerde, oude contract in veel gevallen hoger uit dan het tarief dat op basis van het nieuwe contract moet worden betaald. Bovendien lopen klanten dan de voordelen mis die in het nieuwe onderhoudscontract worden geboden.
De vereniging van SAP-gebruikers vindt het onterecht dat klanten moeten betalen voor extra dienstverlening die zij niet nodig hebben.