Onder de experts op het Topic Beheer is een discussie ontstaan over het innoveren van beheerde ict-systemen en het uitblijven hiervan in de beheeromgeving zelf. Sommige experts vinden dat innovatie moet worden grealiseerd door het volgen van trainingen, anderen zien dit liever gebeuren door het opstellen van een goede businesscase. Onze experts aan het woord.
Als we praten over innovatie van beheer, hebben we het meestal over vernieuwingen van de beheerde systemen zelf of van de organisaties die het beheer doen. De omgeving waarin het beheer plaatsvindt, komt echter niet vaak in aanmerking voor vernieuwing. Een vreemde situatie als we Kees Kranenburg, portfolio & competence manager bij Atos Origin, mogen geloven. "Gedurende een periode van beheer wordt niet of nauwelijks gekeken naar innovaties van de tools, de processen of de methodiek en dat terwijl het gonst van de innovaties in die gebieden. Microsoft komt tegenwoordig bijna ieder jaar uit met een nieuwe ontwikkelomgeving, nieuwe processen tonen steeds meer efficiëntie aan en integraties tussen de verschillende disciplines van een methodiek worden steeds serieuzer bruikbaar. En dit geldt niet alleen voor omgevingen waarin nieuwe systemen worden ontwikkeld; dit geldt, tenminste dat zou zo moeten, vooral ook voor situaties waarin bestaande systemen worden beheerd. Beheeromgevingen moeten zelfs vooraan staan bij het toepassen van innovaties. In een beheeromgeving heb je een beter beeld van de huidige benchmarks en heb je minder te maken met de intrinsieke innovatie van een nieuw systeem. Misschien moeten we innovaties alleen nog maar op beheeromgevingen promoten en ze als commodity toepassen op ontwikkelomgevingen. Geeft de ontwikkelaar van een nieuw systeem ook meteen ruimte om zijn innovatieve aandacht volledig op dat systeem te richten, in plaats van te verdelen over het nieuwe systeem en de (volgende) nieuwe omgeving."
Aad Brinkman, principal consultant, Apreton
"Ik mis wat ‘innovatie' eigenlijk is. Iets nieuws is niet per definitie iets innovatiefs en iets innovatiefs is niet per definitie iets nieuws. Deze termen worden ten onrechte door elkaar gebruikt. Vliegverkeer ‘aanvliegen' met het businenssmodel voor busreizen bracht ons de ‘prijsvechters' in de lucht. Beide niets nieuws maar als combi innovatief. Er kan pas sprake zijn van innovatie als het ‘idee' vermarkt kan worden en succesvol blijkt te zijn. ‘Het beste idee van Nederland' heeft dat ook weer laten zien. Prachtige ideeën, maar vaak niet te vermarkten. ITSMF heeft jaren een innovatie-award uitgereikt en deed dat ook een aantal jaren niet. Dit jaar werd Exin verblijdt met de innovatie-award en vorig jaar was dat Quint Wellington Redwood. Allebei organisaties in het service management-werkveld. Exin kreeg de award voor het certificeringsprogramma ISO20000 en dat heeft alles met beheer(processen) te maken. Vorig jaar werd OSMF geïntroduceerd, een ‘open source' beheermethodiek. Mogelijk gaat OSMF het gelijk nog krijgen en vind er daadwerkelijk een ‘innovatie' plaats van processen. Processen en open source: allebei niets nieuws maar als combi wel innovatief. Net als busreizen door de lucht."
Arvid Elstrodt, solution architect it service & infrastructure management, HP TSG Consulting & Integration
"Ik signaleer in mijn aandachtsgebied een overvloed aan ‘innovatie', of eigenlijk: de wens om allerlei mooie, prachtige, nieuwe beheersoftware te implementeren. Vaak nog voordat de vorige producten écht goed zijn geïmplementeerd. Natuurlijk moet er aandacht zijn voor innovatie van beheer, maar dan wel om de juiste redenen. Goede redenen zijn bijvoorbeeld verhoging van kwaliteit en/of efficiëntie en verlaging van kosten. Foute redenen zijn vaak vermomd. Te vaak ontbreekt een echt goede businesscase voor het invoeren van een nieuw beheerpakket en hierdoor wordt de implementatie ook een drama. Verleid door mooie GUI's en beloftes van verkopers wordt besloten om dan maar nieuw pakket X aan te schaffen in plaats van de implementatie van pakket Y te voltooien, want met pakket X wordt alles beter. Terwijl vaak pakket Y helemaal zo slecht niet is, maar door het ontbreken van een businesscase, goede architectuur en ontwerp en een breed gedragen implementatieplan gedoemd is tot mislukken."
Alex Vermeulen, system manager, Equens Nederland
"Innovatie van beheer kan veel opleveren. In de praktijk komt het er echter niet snel van omdat nieuwe omgevingen/functionaliteiten sneller in gebruik moeten worden genomen en beheerd moeten worden dan eigenlijk wenselijk is. De omgeving van beheer vernieuwd regelmatig waarbij het beheer achter de feiten aanloopt. Zolang het management niet overtuigd is van innovatie binnen het beheer en beheer niet kan aantonen (kwalitatief en/of financieel) wat de baten kunnen zijn, dan zal deze cirkel dus niet worden doorbroken. Waarom laten beheerders het eigenlijk zover komen? Ik denk dat iedere beheerder voldoende punten aan kan dragen wat er allemaal beter kan, maar op de een of andere manier zijn deze technische experts niet in staat het belang hiervan op juiste manier aan te kaarten bij het management. Wellicht dat een training ‘Effectief onderhandelen' in dit kader meer op kan leveren dan de zoveelste technisch georiënteerde training."
Dave van Herpen, management consultant, Sogeti Nederland
"Op zich is het begrijpelijk dat beheer zo'n moeite heeft met innovatie. Voor echte innovatie moet je immers durven loslaten, ruimte geven. Beheer is van nature gestructureerd, op voorspelbaarheid en continuïteit gericht. Echter, innovatie kan ook zitten in het slimmer of goedkoper doen van bestaande dingen, via creatieve combinaties of oplossingen. Beheer heeft immers uniek inzicht in de bestaande omgeving en de mogelijkheden voor innovatie, kostenbesparing en smart sourcing. Toch blijven deze mogelijkheden te vaak onbenut. Soms door gebrek aan commitment op de juiste niveaus, geen budget of misschien wel te weinig ondernemingskracht en verantwoordelijkheidsgevoel. Of een combinatie hiervan. Voorop staat dat beheer wel degelijk aan innovatie kan, nee, moet doen. Hoe dan? Door een pragmatische maar realistische businesscase te maken voor de gewenste verandering en deze door de servicemanager intern te laten verkopen. Eenvoudig? Zeker niet, probeer de business maar eens te overtuigen van de noodzaak voor migratie van Oracle 8 naar 10; dit gaat om serieus geld. De noodzaak is er, nu de uitvoering nog. Hoog tijd dat beheer eens wat meer aan zijn eigen marketing gaat doen."
Ton van der Berg, business consultant, Kender Thijssen
"Zolang de ict-producenten er in slagen het stuurwiel en de pedalen steeds op een andere plek te plaatsen, zullen beheerders zich moeten aanpassen. We zijn dan altijd te laat. Er komt weinig van innovatie op beheergebied. Die wordt pas echt mogelijk als elementaire beheerfuncties onderdeel worden van de oplossing en er niet met veel moeite moeten tegen worden aangeplakt. Ik ga in ieder geval voor out-off-the-box-beheer!"
Paul Leenards, principal consultant, Getronics Consulting
"Innovatie vindt doorgaans plaats als er een probleem is wat opgelost moet worden. Dat kan ook zijn als iemand een droom heeft en het een probleem is dat deze droom nog niet is verwezenlijkt. Als de verouderde beheeromgeving een probleem is, by all means: innoveer. Als het echter prima werkt en niemand heeft er last van, blijf er dan van af. Ik denk dat de eerste innovatie binnen beheer moet zijn: hoe zorgen we ervoor dat beheer meer afstand kan nemen van de dagelijkse beslommeringen om zo gelegenheid te krijgen andere problemen op te lossen?"
Innovatief beheer
Als we onze eigen experts mogen geloven, dan moet de beheerafdeling zelf zorgen voor innovatie op de eigen afdeling. Trainingen of een goede bisinesscase zijn dan mogelijkheden. Hoe denk jij dat jouw beheerafdeling innovatiever kan zijn? Laat het ons weten via lezers@computable.nl o.v.v. Innovatief beheer.
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende vakgebieden:
Telecom: telecom@computable.nl
Overheid: overheid@computable.nl
Loopbaan: loopbaan@computable.nl
Netwerken: netwerken@computable.nl
ERP: erp@computable.nl
Infrastructuur: infrastructuur@computable.nl
Ben jij expert op één van bovengenoemde zes vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.
Innovatie is nooit een doel op zich, het is het resultaat van een combinatie van voorwaarden die innovatie ‘laat’ ontstaan. Als die voorwaarden niet aanwezig zijn, is het redelijk simpel elke innovatie te doden. Echter als die voorwaarden worden geschapen, is er ‘kans’ dat interessante innovaties zullen optreden, zekerheid is er nooit.
Een belangrijke voorwaarde is dat er voldoende kennis en informatie ‘langs’ moet komen om te kunnen zien wat potentieel interessant is voor het betreffende proces of bedrijf. Het is voor een organisatie van belang dit soort ‘gatekeepers’ in huis te hebben: mensen die buiten de eigen organisatie nieuwe gedachten en ideeen weten te vinden en binnen te brengen. Het grappige is dat dit vaak personen zijn die niet in het directe management zitten, een brede betrokkenheid in het vakgebied (en vaak daarbuiten) hebben en erg communicatief zijn. Elke organisatie zou dit soort personen in hun organisatie moeten koesteren.
Daarnaast moet de organisatie in staat zijn die ‘interessante’ informatie intern op te pikken en te herkennen. Dit vraagt om communicatie, informatie-uitwisseling, maar vaak op een informele wijze, bij de koffiemachine, tijdens de lunch, tijdens andere gezamenlijke activiteiten. Kruisbestuiving is ook nodig, omdat soms informatie voor de ene groep interessant maar onbekend, al bekend is bij een andere groep, die het direct relevant vindt en dus niet gebruikt.
Beheeromgevingen zijn vaak nog erg functioneel ingericht, niet optimaal voor deze belangrijke kruisbestuiving. Loop eens vaker binnen bij je collega’s van het netwerkbeheer, of van de servergroep, of de storage goeroes, of de databaseafdeling, of de applicatiebeheerders. Innovatie gaat over vakgebieden heen, faciliteer dat dan ook zo.
Tenslotte moet men, zoals een van de experts al zei, vernieuwend ‘durven’ zijn en afstand durven nemen van het oude en bekende. Het zogenaamde ‘creative destruction’ is nodig om innovatieve stappen daadwerkelijk uit te voeren. Dit vraagt motivatie, uitdaging en visie. Door beheerafdelingen te motiveren hierin een eigen verantwoordelijkheid te laten nemen, kan het it-management die vaak zo gewenste innovatie vanaf de vloer zich laten ontwikkelen. Innovatieve ideeen die van onderaf zijn ontwikkeld maken vaak een goede kans ook succesvol geimplementeerd te worden, hoe ingewikkeld vaak ook.
Conclusie: de techniek, de methodieken en de noodzakelijke software voor beheerinnovatie zijn op de markt best te vinden. Vele leveranciers hebben hier een visie over en ook producten voor. De sleutelrol is de organisatie zelf, als die niet de voorwaarden heeft geschapen om innovatief te ‘kunnen’ zijn, zal er weinig gebeuren.
Hans Timmerman, EMC Nederland