Yahoo sluit zijn kantoren in Nederland en Scandinavië. De verkoopactiviteiten worden door Engelsen overgenomen, waarmee het laatste contact met de Nederlandse markt sneuvelt.
De zes medewerkers van het Nederlandse verkoopkantoor van Yahoo Search Marketing kunnen hun biezen pakken. Voor het einde van het jaar bestaat Yahoo Nederland operationeel gezien niet meer.
De toekomst van consumentenportal Yahoo.nl is onduidelijk.
Weblog Edwords.nl meldde het nieuws gisteren als eerste. De sluiting wordt aan Emerce bevestigd door Pepijn Breijder Hij was tot twee weken geleden de lokale Yahoo-baas. Hij is nu de hoofdverantwoordelijke van Kelkoo Nederland, dat door Yahoo werd verkocht aan investeringsmaatschappij Jamplant.
"Yahoo is het ‘Get Fit’-plan begonnen om te kijken wat tot de kernactiviteiten behoort en wat niet. De vraag was waarin te investeren voor meer winst". Vanuit dat perspectief pasten Kelkoo, dat Yahoo liet verwateren, en de Nederlandse en Scandinavische activiteiten er niet meer bij.
"Dat Jerry Yang als baas weg is, is goed. Ik zie het als een signaal aan de aandeelhouders dat er gewerkt wordt aan verbetering."
"Nederland is een markt met sterke concurrentie. Yahoo heeft hier altijd een weifelende houding ingenomen. Er werd enkel met buitenlandse succesverhalen geschermd, terwijl de concurrentie daadwerkelijk nieuwe producten en diensten introduceerde".
Breijder verwijst in zijn reactie naar een ontslagronde bij Yahoo waarbij 10 procent van het personeel zijn baan verliest. Die reorganisatie is officieel nog niet bekend gemaakt. Volgens de doorgaans goed ingevoerde journaliste Kara Swisher zou dat vandaag gebeuren.
Eind januari 2008 maakte Yahoo al een ontslagronde bekend. Daarbij zou 7 procent van de medewerkers zijn baan verliezen.
Twee weken geleden zegde Yahoo’s Europese baas Toby Coppel zijn baan op.
Google heeft op de Nederlandse zoekmarkt een marktaandeel van boven de 90 procent. Yahoo distribueerde zijn advertenties daarom niet via zijn zoekmachine, maar via partijen als Speurders.nl, Gouden Gids en Vinden.nl.
Foto: Yodel Anecdotal (cc)