Naast Atos Origin en Ordina wil Logica dat zijn onderaannemers de tarieven voor het komende jaar verlagen. Alleen detacheringsbureaus ontvangen van Logica een brief waarin wordt gevraagd het tarief met vijf procent te verlagen.
Ict-dienstverlener Logica heeft zijn leveranciers van tijdelijke medewerkers een brief gestuurd waarin wordt gevraagd de tarieven voor 2009 met vijf procent te verlagen. Ook branchegenoten Atos Origin en Ordina stuurden een dergelijke brief naar hun onderaannemers.
Een woordvoerder laat Computable weten dat detacheerders die zaken doen met Logica is gevraagd of zij hun tarieven met vijf procent willen verlagen. "Dat hebben we gedaan in verband met de macro-economische omstandigheden. De klant vraagt erom." Het is niet duidelijk of de tariefsverlaging ook aan de klant wordt doorberekend. De brief is alleen gestuurd aan detacheringsbureau en niet aan individuele zzp'ers of freelancers. Bij Atos Origin en Ordina ontvingen ook individuele ict'ers zo'n brief.
Niet vrijblijvend
Atos Origin stelt in zijn brief dat het contract wordt verbroken als onderaannemers niet akkoord gaan met de verlaging. Zo stellig stelt Logica het niet in de brief, aldus de woordvoerder. "Maar het is geen vrijblijvende tariefsverlaging."
Ict-dienstverlener Atos Origin vraagt onderaannemers een tariefsverlaging van tien procent. Ordina maakt verschil tussen zzp'ers en intermediairs. Van de eerste groep wordt een tariefsverlaging van tien procent gevraagd. De andere groep wordt gevraagd vijftien procent in prijs te zakken.
Arrogantie komt vaak in drieen.
Inderdaad zijn er klanten die bij elke economische tegenwind een brief sturen naar de leveranciers met het “verzoek” tot geven van korting. In mijn perceptie moet de waarde van een it professional niet liggen in een korting van 10-20-30% maar in de meerwaarde die hij/zij met zich meebrengt voor het project. Wat de grote 3 doen richting de zzp’ers en leveranciers is niets anders dan verborgen winstoptimalisatie. Want het gros van de klanten vraagt helemaal niet om verlaging van de tarieven. Of stuurt Ordina nu naar alle klanten een brief dat het tarief significant omlaag gaat? Niet dus…
Capgemini heeft ook alle onderaanemers een brief gestuurd. Voorstel….tariefsverlaging van minimaal 7% (concreet kunnen ze niet zijn)
Managers in grote organisaties zijn schapen. Geen wonder dat zij allemaal hetzelfde doen.
IBM maakt het nog erger. De toeleveranciers moeten 10% verlagen. En daarnaast is de eindklant een tariefsverhoging opgelegd.
Er moet toch wel een club zijn die de contracthandling van deze 4 partijen wil overnemen voor 4 a 5%.
Gezamelijk moet zo’n club toch wel op de preferred suplier lists kunnen komen.
@anoniem, ik werk nu aan zo’n plan voor testers in maatschapverband. Je hoort nog meer erover.
Om voor een tender in aanmerking te komen, dien je wel minimaal 10 miljoen tot je beschikking te hebben
By the way @anomiem, even testers onderons! Ik heb interesse
mwww….
Maar als “men” denkt dat het voor 10% minder kan, betekent dat dat de klanten afgelopen jaren allemaal 10% teveel hebben betaald ?
Gut, zitten alle ex-bankiers nu bij de grote ICT-bedrijven?!?
Hoge bedragen in rekening brengen bij de klanten, te veel geld uitgeven, op grote voet leven en dan bij de zwakkere schakels de pijn proberen onder te brengen.
Ik zeg: SHAKE-OUT en volwassen worden…