Ict-dienstverlener Capgemini heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd met de vraag of zij hun tarieven voor 2009 met zeven procent willen verlagen. Het bedrijf hoopt zo de winstgevendheid op peil te houden. Atos Origin, Ordina en Logica stuurden ook zo'n brief.
Capgemini heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd met de vraag of zij hun tarieven met zeven procent willen verlagen. "Als het koud wordt buiten, moet je maatregelen nemen", zegt verkoopdirecteur Frans Schonk van Capgemini Nederland.
Schonk noemt het niet zomaar een platte doorberekening in de tarieven. "De afgelopen jaren zijn de kosten van medewerkers gestegen door de schaarste. Deze kosten zijn harder gestegen dan de tarieven. We hopen door deze maatregel de winstgevendheid op peil te houden", zegt de verkoopdirecteur.
Ook Logica, Atos Origin en Ordina
Ook de branchegenoten Logica, Atos Origin en Ordina stuurden een brief naar de onderaannemers met de vraag de tarieven voor 2009 te verlagen. Atos Origin schrijft in zijn brief te stoppen met de contracten als onderaannemers niet akkoord gaan met de tariefsverlaging. Zover gaat Capgemini niet. "Maar we willen de vrijheid hebben om per situatie te bekijken hoe dit aan te pakken. We willen de projecten bij de klant niet in gevaar brengen."
Ook een brief?
Heb jij ook een brief ontvangen van jouw opdrachtgever waarin gevraagd wordt om een lager tarief? Stuur deze dan naar computable@vnumedia.nl.
Ook weer zo’n tussenhandel die haar eigen overbodigheid bewijst.
Deze “tussenhandel” wordt echter wel gecreeerd door de klant zelf. Preferred supplier e.d. zorgen ervoor dat dit soort praktijken plaatsvinden. Ik keur het niet goed, maar ja zo zit de wereld in elkaar.
Gut, zitten alle ex-bankiers nu bij de grote ICT-bedrijven?!?
Hoge bedragen in rekening brengen bij de klanten, te veel geld uitgeven, op grote voet leven en dan bij de zwakkere schakels de pijn proberen onder te brengen.
Ik zeg: SHAKE-OUT en volwassen worden…
Wat een verkopers zeg die Cap. Ze zeggen 7% proberen een iwt voetje te halen maar als de kans zich aanbiedt gaan ze nog lager dan de andere.
Als iedereen wat toe moet geven, waarom onderaannemers dan niet. Niet meer dan logisch…
Zo te zien kunnen (ingehuurde) inkopers van Cap, Logica, Atos en Ordina ca 10 % prijsverlaging gaan bedingen.
Wie eist er morgen lagere tarieven???
Computable had het niet eenvoudiger geweest om 1 artikel te schrijven over de algemene trend van verlaging van tarieven. Dan had er ook iets meer inhoud aan de artikelen gegeven kunnen worden, maar goed even op sommend, GPR, Centric, ICT of Imtech worden morgen genoemd!!!
MVG,
Dus de onderaannemers moeten er nu voor gaan zorgen dat de winstpeil van detacheringsbedrijven hoog blijft, want die verlaging wordt niet doorbereken naar de klanten.
Kortom compensatie voor al die bankzitters bij de de detacheringsbedrijven bedrijven
Let wel de vraag vandaag de dag t.o.v. september is ongeveer gehalveerd. Vraag en aanbod vormen een prijs. Er komt of er is al leegloop!
Volgens mij kunnen bankzitters van bedrijven in dat geval overigens ook eventueel tijdelijk de WW in. Dat kan een ZZP-er helaas niet verwacht ik.
De eerste faillissementen onder kleinere detacheerders hebben nu al plaatsgevonden. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen. Het lijkt mij voor de stabiliteit van systemen en processen niet wenselijk dat er grote organisaties gaan omvallen.
Deze organisaties huren gezamenlijk duizenden ZZP-ers in en ook nog eens een paar duizend man bij honderden innovatieve kleine detacheerders en systeemhuizen. De overheid heeft de afgelopen jaren dergelijk ondernemerschap in de hand gewerkt. Als deze mensen niet betaald krijgen en of geen omzet meer krijgen dan gaan ze failliet waardoor een ZZP-er niet kan terug vallen op de WW en het innoverend vermogen van Nederland drastisch zal afnemen. Dit probleem vinden we o.a. ook terug in de bouwsector.
Derhalve moet er op korte termijn wel wat gebeuren om ook deze groep aan de slag te houden anders zal de economische krimp vele malen hoger uit gaan vallen.
De andere kant van het verhaal. Er is structureel een tekort aan kwalitatief personeel dat maakt het ondernemen mede interessant, verdiensten zelf bepalen welk werk je doet etc. Over twee jaar als de storm is gaan liggen kijken we denk ik met een glimlach terug op deze periode. Wat wel van belang is dat iedereen zijn steentje bijdraagt om deze storm tot bedaren te krijgen. Derhalve hoop ik dat niet iedereen uitsluitend meer uitgaat van zichzelf en de uniekheid van zijn of haar diensten maar ook dat ook iedereen probeert het hele plaatje te zien.
Wat jammer is dat de gevraagde verlagingen een structureel karakter lijken te hebben terwijl er in mijn beleving behoefte is aan een tijdelijk oplossing. Volgens mij zou daar de berichtgeving ook iets genuanceerder in kunnen zijn. Want er wordt in mijn beleving gevraagd om een tijdelijk oplossing.
@NW. Hoe kun je nu zeggen dat de vraag gehalveerd is? Als je alleen maar in je inbox kijkt naar binnenkomende aanvragen lijkt het me een zeer objectieve conclusie. Sowieso is er in december/januari altijd een dip.
Ook hier geldt dat we elkaar alleen maar de negatieve spiraal naar beneden aanpraten.
Denk positief!