Kyocera, leverancier van mfp’s en kleurenlaserprinters, heeft onlangs het nieuwe concept ‘Task Alpha’ gepresenteerd. Deze bestaat uit nieuwe productlijnen, zoals de Ecosys printers, en document management oplossingen. Daarnaast heeft de printing leverancier de ondersteuning voor partners en klanten geoptimaliseerd.
Dit zegt general manager Etienne Hendriks in gesprek met CRN. Bij het Task Alpha concept worden printers met embedded (web)gebaseerde software geleverd, onder andere voor document management. Deze werkt met een touchscreen. De software moet een ‘enabler’ zijn voor meer verkoop van Kyocera oplossingen. Kyocera zegt dat de reseller deze oplossingen op maat bij de klant kan leveren. Inmiddels zijn de resellers warm gemaakt door een bustoer die Kyocera heeft gedaan. Hendriks: "In 2009 willen we weer zoveel mogelijk kleurenlaserprinters en mfp’s verkopen." Hendriks zegt dat de eerste helft van 2008 redelijk goed gegaan is. "We verkochten meer dankzij onze partners. Dat compenseerde aardig het verlies van Océ, die ons verruilde voor Konica Minolta. We zijn door deze ontwikkeling nu minder afhankelijk van één klant. Ik heb daarvoor onze reselers op onze partnerdag in Baarn, dat afgelopen november werd gehouden, hartelijk bedankt."
Kyocera heeft verder een tweede klanttevredenheidsonderzoek gedaan. Hierbij wil de printing leverancier zijn partners en klanten beter gaan bedienen. Hendriks: "We hebben verbeteringen doorgevoerd bij de technische dienst, logistiek, de contact centers en de responsetijden. Ook spelen we sneller in op klachten. Zo zorgt onze Customer Support voor korte lijnen met de eindgebruiker. Voor grote projecten bieden we onze partners een projectmanager aan die alle processen goed kan doorlichten. We zien daardoor dat onze account managers beter met klanten en partners samenwerken."
Kyocera heeft met ruim 120 resellers een directe relatie. De andere resellers, rond de 3500 worden door de distributeurs bedient. Volgens Hendriks ligt er veel potentie bij zo’n 800 van deze resellers die meer oplossingen van Kyocera zouden kunnen verkopen. "Ik zie dat steeds meer van deze resellers zich bij ons aansluiten. Dat komt omdat Kyocera nog niet overal te koop is en dat ze een hoge marge kunnen halen. Kyocera helpt zelf bij de opbouw van een business. Als een VAR zijn printing business niet groot genoeg vindt, dan helpen wij hun klanten te overtuigen onze oplossingen te verkopen. Dat doen we bijvoorbeeld met Simac."