Cio’s houden de ict-kosten tijdens de economische crisis scherp in de gaten. Onderzoeksbureau Gartner geeft dienstverleners tien tips hoe ze hun ict-diensten ondanks de economische tegenwind aan de man kunnen brengen.
Door de huidige kredietcrisis staan ict-dienstverleners voor moeilijke keuzes. Wachten ze tot er meer zekerheid en zicht op verbeteringen is of moet er nu ingegrepen worden hoewel niet duidelijk is wat de uitkomst van de financiële crisis is. Volgens onderzoeksbureau Gartner bevinden veel ict-dienstverleners zich in die lastige situatie. Hoe kunnen dienstverleners hun ict-diensten aan de man brengen tijdens de recessie. Gartner geeft tien tips.
1.Biedt prijsmodellen aan waarin risico's en beloningen gedeeld worden.
Door financiële zorgen weg te nemen verdwijnt de barrière om geld uit te geven.
2.Leg de nadruk op de financiële waarde van de diensten.
Volgens de onderzoekers is het tijdens economisch krappe tijden nog belangrijker om de financiële waarde van diensten te benadrukken.
3.Ict-dienstverleners moeten zich richten op kostenoptimalisering.
Daarbij is het van groot belang dat de doelstellingen van de business begrepen worden. Volgens Gartner geldt dat onafhankelijk van welke diensten er verkocht worden.
4. Risico is waarschijnlijk de meest invloedrijke factor in de vraag naar ict-diensten.
Diensten rond risicobeheer en ondersteuning van besluitvorming kunnen veel opleveren.
5.Zorg dat je inspringt op financiële ingrepen van de overheid.
Daar kunnen kansen liggen voor nieuwe diensten bijvoorbeeld op het gebied van wet en regelgeving (compliance) en beleid.
6. Maak het voor bestaande klanten gemakkelijk om servicecontracten aan te passen of uit te breiden.
Volgens de onderzoekers vertrouwen klanten tijdens onzekere tijden vooral op bestaande en bewezen dienstverlening. Gartner tekent aan dat het vasthouden van bestaande klanten vaak meer oplevert dan de zoektocht naar nieuwe klanten.
7.Maak als dat mogelijk is de overstap naar een betaalmodel per gebruiker.
Kopers zoeken naar variabele in plaats van vaste kosten. Het kan gaan over de inzet van personeel maar ook om bijvoorbeeld software als webdienst (software as a service).
8.Beperk de risico's van een implementatie.
Risicovolle trajecten zijn moeilijk te verkopen. Klanten willen niet voor verassingen komen te staan. Ze willen diensten ontvangen waarvoor ze hebben betaald.
9.Blijf gericht op innovatie en procesverbetering.
Er zal altijd vraag blijven naar de verbetering van processen. Dienstverleners moeten op tijd zien welke vraag er is en daarop inspringen.
10. Boor nieuwe markten aan.
Uit onderzoek na het uiteenspatten van de internetzeepbel blijkt dat bedrijven die innovatieve diensten ontwikkelden goede overlevingskansen hadden.
Kostenoptimalisering?
Daar wordt vast niet mee bedoeld hoe het klinkt!