Bi-leverancier SAS Nederland kondigt de vijfde partnerovereenkomt aan die gericht is op middelgrote bedrijven. Middelgrote ondernemingen worden steeds belangrijker voor het bedrijf dat voornamelijk aan grootzakelijke klanten levert. Manager indirect channel Frank van Osch ligt die strategische keuze toe.
Bi-leverancier SAS richt zich op middelgrote bedrijven. Het werkt samen met partners die specifieke kennis van verschillende branches hebben Zo moeten naast grootzakelijke klanten middelgrote bedrijven een steeds groter deel van de omzet uitmaken. Dat vertelt Frank van Osch, manager indirect channel bij SAS Nederland.
SAS staat bekend als leverancier van bi-oplossingen voor grote bedrijven. Jullie richten je nu op middelgrote bedrijven. Kunnen jullie op prijsniveau wel concurreren met leveranciers die specifiek gericht zijn op middelgrote en kleine bedrijven?
We hebben ons prijsmodel aangepast aan middelgrote bedrijven. Klanten betalen per gebruiker. Dat is gangbaar in die markt en zo kunnen we beter concurreren met bedrijven zoals Cognos en Klicktech.
Binnen welke sectoren is de vraag van middelgrote bedrijven naar bi-oplossingen het grootst?
We richten ons op retail, zakelijke dienstverlening, lokale overheden, ziekenhuizen, industrie, banken en verzekeraars. Onderzoek van Marketcap toont aan dat de vraag naar bi-oplossingen in die sectoren sterk groeit. We willen in 2010 een aanzienlijk deel van de omzet uit dit kanaal halen.
Binnen welke sectoren zien jullie groeimogelijkheden voor de afzet van bi-oplossingen voor middelgrote bedrijven? Waarom juist daar?
We verwachten vooral veel van middelgrote bedrijven in de industrie, zakelijke dienstverleners en retailers. Daar worden beslissingen genomen aan de hand van gestructureerde data, die voornamelijk uit erp-systemen komt en ongestructureerde gegevens, zoals informatie via internet. Het gaat erom dat bi-oplossingen beide informatiestromen samenbrengen in heldere analyses.
We zien binnen die bedrijven vaak rapportages op basis van historische gegevens. Maar het gaat juist om voorspellende modellen zodat met een bepaalde zekerheid wordt vastgesteld wat de resultaten zijn van beslissingen. Het gaat erom dat bedrijven trends herkennen en pro-actiever zijn door te checken hoe beslissingen uitpakken en zo in de toekomst betere beslissingen kunnen nemen.
Jullie stellen dat bedrijven juist in tijden van de economische crisis bedrijfsinformatie strategisch willen inzetten. Welke bi-oplossingen worden daarvoor gebruikt?
Bedrijven die vooruit kijken moeten zich klaarmaken voor de toekomst. De crisis zal voorbij gaan en bedrijven die nu de hand op de knip houden, zijn straks te laat en kunnen dat niet mee omhoog met de groeiende economie.
We richten ons op de zakelijke gebruiker, die moet scenario’s kunnen maken zonder een statisticus te zijn. De gebruiker moet aan de hand van simpele variabelen zelf voorspellingen kunnen maken voor de toekomst. Hij moet bijvoorbeeld eenvoudig kunnen kijken wat de impact is van minder personeel voor de omzet.
Vijf partners voor middelgrote bedrijven
SAS startte in april 2008 met een partnerprogramma gericht op bi-oplossingen voor middelgrote bedrijven. Het sloot samenwerkingsverbanden met de volgende partners:
-Octoplus, reseller van SAS gericht op lokale overheden, wetenschappelijke en onderzoeksinstituten en de gezondheidszorg.
-Arcade e-business, reseller voor retail-bedrijven die zich bezighouden met verkoop via internet.
-OCS, het bedrijf is vooral gericht op de farmaceutische industrie
-DDMS, heeft een overeenkomst gesloten waarbij marketingdiensten van SAS worden aangeboden als webdienst (software as a service).
-Business & Decision Nederland, is gericht op de handel en industrie.
De partnerbedrijven verzorgen de implementatie en de aftersales, dat behelst voornamelijk support maar ook onderhoudsdiensten.