Ordina verwacht, net als Atos Origin, van zijn onderaannemers dat zij hun tarieven met minimaal tien procent zullen verlagen. De dienstverlener heeft daartoe aan de subcontractors een brief gestuurd. De klanten van Ordina zouden lagere tarieven verwachten.
Dienstverlener Ordina heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd waarin het bedrijf de partners vraagt de tarieven voor 2009 met tien en vijftien procent te verlagen. Daarmee doet het bedrijf hetzelfde als dienstverlener Atos Origin. Ook de onderaannemers van deze dienstverlener ontvingen een dergelijke brief.
In de brief schrijft Ordina dat de klanten per 1 januari lagere tarieven verwachten. Hoeveel de tarieven van de klanten worden verlaagd, verschilt per klant, schrijft de dienstverlener. Toch kiest het bedrijf voor een algemene bijstelling van de tarieven voor 2009. Daarbij maakt het wel een verschil tussen eenmanszaken en grotere bedrijven. Zzp'ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd.
Tot 17 december
Onderaannemers hebben tot 17 december om te reageren op deze brief. Een onderaannemer van Ordina meldt aan Computable dat hij verwacht dat de tarieven niet verlaagd zullen worden als een subcontractor zich meldt. Hij is nog in afwachting van een reactie van de dienstverlener.
Atos Origin stuurde onderaannemers eenzelfde brief. Deze dienstverlener verwacht van iedereen een tariefsverlaging van tien procent.
Atos Origin, IBM, Cap Gemini, Ordina.. en allemaal ’toevallig’ 10 procent. Volgens mij moet mevrouw Kroes maar eens een onderzoek uitvoeren naar kartelvorming.
Zoals Michel uitlegt, de opdrachtgevers hebben de prijzen omhoog gedreven door Preferred Suppliers aan te wijzen en daarmee concurrentie uit te sluiten. Nu willen tussenhandelaars als Atos en Ordina hun marges beschermen, terwijl juist zij diegenen zijn met het onhoudbare bedrijfsmodel.
@InLoonDienstVan. Jij begrijpt niet waar het ZZP’ers om te doen is. De veronderstelling dat wij ondernemertje willen spelen is volkome onterrecht. Ik zit echt niet te wachten op al die administratieve rompslomp dat dat met zich meebrengt.
Wat we wel willen is eerlijk en heldere communicatie naar de klant. Zonder die leugenachtige HR/AM mensen er tussen. Die HR/AM mensen die je ergens willen wegzetten als 1 woord in je CV matcht met de aanvraag. De marges gaan naar dat soort lieden toe. Wij werken voor elk uur dat we factureren.
Wij willen weggezet worden op klussen die we leuk en uitdagend vinden en waar we een bijdrage kunnen leveren.
En ja, het verdient goed. Maar ons eindtarief ligt een stuk lager dan die van een vaste medewerker bij Ordina en Atos met dezelfde kennis en ervaring.
Uiteindelijk is iedereen er mee gebaat als die tussenpersonen, inclusief HR en AM, zouden verdwijnen.
@Beer
Op je eerste en laatste zin na ben ik het helemaal met je eens.
Zo als “jullie” zit ik ook in elkaar namelijk. Ik werk al 15 jaar bij klanten van mijn onderneming en daar telt uiteindelijk het door jou geschetste verhaal gewoon. En als mijn salaris minimaal hetzelfde kan blijven en ondertussen het waterhoofd van mijn organisatie wat kleiner, dan kan mijn tarief wat naar beneden en krijg ik ook minder gezeik aan mijn koppie want dan kloppen de marges gewoon.
Grote partijen moeten er blijven om grote dingen aan te gaan. De bemensing kan overal vandaan komen.
Ik ben ZZP’er geworden omdat ik de vrijheid wil hebben om leuke, interessante projecten aan te nemen. Ben ik een ondernemer? Nee, maar wel ondernemend. Ik word goed betaald, maar werk hard voor dat geld. Ik verkoop mezelf, geen gebakken lucht en een bak aan overheadkosten.
De grote jongens hebben uitstekend lobbywerk verricht en hebben door Preferred Suppliers inderdaad veel werk gekregen. Ik heb nog de illussie dat je deze status hebt omdat je als bedrijf goed werk en mensen levert.
Door plots eenzijdig een tariefdaling door te drukken (zowel richting ZZP’ers en je eigen personeel) breng je de operatie van je klanten in gevaar omdat je als bedrijf meer marges wilt vangen. Het getuigt van weinig respect en inzicht in de markt.
Bedrijven die zaken doen met deze spelers wordt nu pijnlijk duidelijk dat Ordina, Atos en dergelijken zichzelf boven hun plaatsen. Een prachtige kans om van oude contracten af te komen en direct te schakelen met kundig personeel.
Mischien moeten we de kartelwaakhond inschakelen?
of beter, Neelie Kroes!!
@ loonslaaf
Ik ben geen zzper geworden omdat ik dat zo leuk vond, het was pure noodzaak, ik werd op mijn 50e ontslagen door een fusie en zag mezelf g??n reguliere baan meer krijgen, te oud h?.
Ik had geen zin om op de bank te gaan zitten dus ben direct voor mezelf begonnen, en ja ik vind het leuk en heb de grote jongens helemaal niet nodig voor bemiddeling, ik werk regelrecht voor het MKB en dat had ik al 20 jaar eerder moeten doen, geen geonderhandel over tarieven of loon, als je tenminste een normaal tarief vraagt.
En met een paar zzpers sta je dikwijls sterker dan de grote jongens (veel ervaring en goede kwaliteit).
En lekker eigen baasje spelen is hierbij zeker niet de drijfveer.
Ik ken enkele gevallen in mijn omgeving waarin de tussenpartij zich op deze manier buitenspel zet. Het streven is vaak om de ZZP’er af te stoten en deze te vervangen door een bankzitter uit de eigen organisatie maar het resultaat kan zijn dat de tussenpartij verwijderd wordt en er voor een constructie wordt gekozen waarin eindklant en ZZP’er direct zaken doen. Immers door eenzijdig de voorwaarden van het contract dusdanig aan te passen kan het contract tussen ZZP’er en tussenpartij (inclusief concurrentiebeding) ongeldig worden. Zowel eindklant als ZZP’er spinnen hier garen bij doordat de meestal ruime marge van de tussenpartij verdeeld kan worden. Dus ZZP’er en eindklant sla je slag!
De grote partijen hebben mantelcontracten waar ze vaste prijsafspraken in hebben staan. lagere inhuurtarieven betekent dan ook hogere marge voor deze partijen en de klant zelf wordt er niets beter van.
Hier dus niet op ingaan, de kennis hebben ze vaak zelf niet in huis om ze kunnen het niet organiseren intern.
Via de klant pressie uitoefenen is een beter alternatief om de juiste service/kwaliteit tegen de juiste prijs te leveren.
p.s. Deze partijen zijn sinds de zomer de tarieven al aan het verhogen aan de klant, hier heb je als leverancier/zzp noooit iets van teruggezien.!
Door dit soort maatregelen gaan veel kleine bureau’s het moeilijk krijgen. Hoewel er een afhankelijkheidsrelatie bestaat denken ze dit te kunnen maken. Nu de bankwereld veel projecten terugschroeft komt hun eigen ingezette personeel weer vrij om op andere projecten te zetten.
Hoewel dit tijdelijk gaat zijn kan dit de nekslag zijn voor veel bureaus die goed werk verrichten.
Schandelijke manier van zaken doen. Logge organisaties die eerst de order binnen halen om vervolgens overal misstappen en uitloop te veroorzaken. Geldt natuurlijk niet altijd, maar dat is wel het beeld dat ontstaat.