Ordina verwacht, net als Atos Origin, van zijn onderaannemers dat zij hun tarieven met minimaal tien procent zullen verlagen. De dienstverlener heeft daartoe aan de subcontractors een brief gestuurd. De klanten van Ordina zouden lagere tarieven verwachten.
Dienstverlener Ordina heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd waarin het bedrijf de partners vraagt de tarieven voor 2009 met tien en vijftien procent te verlagen. Daarmee doet het bedrijf hetzelfde als dienstverlener Atos Origin. Ook de onderaannemers van deze dienstverlener ontvingen een dergelijke brief.
In de brief schrijft Ordina dat de klanten per 1 januari lagere tarieven verwachten. Hoeveel de tarieven van de klanten worden verlaagd, verschilt per klant, schrijft de dienstverlener. Toch kiest het bedrijf voor een algemene bijstelling van de tarieven voor 2009. Daarbij maakt het wel een verschil tussen eenmanszaken en grotere bedrijven. Zzp'ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd.
Tot 17 december
Onderaannemers hebben tot 17 december om te reageren op deze brief. Een onderaannemer van Ordina meldt aan Computable dat hij verwacht dat de tarieven niet verlaagd zullen worden als een subcontractor zich meldt. Hij is nog in afwachting van een reactie van de dienstverlener.
Atos Origin stuurde onderaannemers eenzelfde brief. Deze dienstverlener verwacht van iedereen een tariefsverlaging van tien procent.
Ben nu al een gesprek aangegaan met mijn klant. die vind niet erg om rechtstreeks zaken te doen. 10% voor hem en 10% voor mij ziet hij wel zitten. hij is bereid mijn contract voor een jaar verlengen.
Lekker laten gaan die grote jongens, ik wil er niet eens meer voor werken, ik ben ook zzper en heb zelfs mijn tarief pas verhoogd omdat ik dat al 4 jaar niet gedaan had, geen probleem, als je goeie service verleend houd je gewoon werk, en dat kun je van die grote jongens niet zeggen.
en @Robert ook ik behoor tot zo’n groepje zzpers die met elkaar werken niks mis mee en erg handig, geen gedoe met zieke werknemers en weinig overhead, ieders eigen risico dus verantwoordelijk zat.
@Theo
Dat leest als wederzijds schenden van het concurrentie beding> Wellicht heb jij dat niet getekend maar jouw klant wel, zeker als er sprake is van een mantel overeenkomst
Ik hoop dat klanten nu toch echt eens in gaan zien dat hun ‘preferred supplier’ caroussels uitbreiding behoeven met de typische intermediars als Harvey Nash, Elan, Percon, Jenrick, IT-Staffing, etc. Ik zie regelmatig de CV’s van de Atos’en, CAP’s, Ordina’s, CSC’c met ‘achter deze man/vrouw staan 4500 mensen en kennis voor u klaar’ ; flauwekul van de bovenste plank natuurlijk. De meerwaarde van de grote spelers zit vooral in de grote marge die ze voor zichzelf claimen. Klanten, vertrouwt uw preferred detacheerder zoals u uw bank vertrouwt!
O o, wat voelen de freelancers hier zich aangevallen. Graag via een bekende grote speler bij een klant ingezet, mooi tarief erbij, alles leuk en aardig en pochen over de veel betere verdiensten als ZZP’er, werkend op dezelfde plek als mensen direct in loondienst van. Zo wil iedereen wel ondernemertje spelen. Maar o wee als de risico’s en gezeik van het ondernemerschap er teveel bij komen. Dan hoor ik regelmatig alle ZZP’ers jammeren als pasgeborenen.
Het is mij wel duidelijk. Bij bijna iedereen gaat het freelancen 100% om de poen, niet om het zelf ondernemen. Want stel je voor dat je eigen winstmarge zou gaan kwakkelen…
@InLoonDienstVan
Ik hoor jou nog wel als je baas je volgende week een brief stuurt met de mededeling dat je salaris volgend jaar met 10 procent wordt gekort.
En als je het niet bevalt dan kan je per 1-1-09 vertrekken. Volgens je concurrentiebeding mag je het komende jaar niet in dienst treden bij een concurrent van je bedrijf (ik heb dit soort helaas gezien). En tja, en dan… maar gaan freelancen? 😉
@InLoonDienstVan
Het weigeren van een tariefsverlaging is niet ‘zeiken’; het is een zakelijk besluit dat hoort bij het ondernemen. Je weegt de kosten af tegen het risico dat er een tijdje geen andere opdrachtgever is, en tegen de productieve dingen (opleiding bijvoorbeeld) die je met de tijd zou kunnen doen.
Het is juist leuk om die vrijheid te hebben in plaats van loonslaaf zijn en altijd de baas z’n liedje moeten zingen.
Vooral als je een reserve hebt, en je kunt moeilijk genoeg verdienen bij een baas om een jaar of meer reserve bij elkaar te sparen.
“Klanten, vertrouwt uw preferred detacheerder zoals u uw bank vertrouwt!”
@Arjan..
Was dat het vertrouwen van voor? de credietcrisis of het huidige vertrouwen in uw bank???
Hebben Atos en Ordina hun opdrachtgevers de afgelopen jaren dus eigenlijk te hoge tarieven in rekening gebracht? Als de tarieven nu omlaag kunnen, konden ze dat in 2007 en 2008 toch ook?
De oorzaak ligt ook bij de opdrachtgevers zelf. Opdrachtgevers hebben het terugdringen van het aantal leveranciers en de naam en reputatie van de leveranciers de afgelopen jaren veel belangrijker gevonden dan tarieven.
Veel kleinere (en vaak goedkopere) dienstverleners kunnen alleen nog via een Atos, Ordina, GPR leveren waardoor de eindtarieven voor de opdrachtgevers inderdaad veel te hoog worden.
Als inkoopafdelingen meer open staan voor rechtstreekse levering door kleinere partijen(100-500 FTE), kunnen ze de tarieven makkelijk 20-25% lager krijgen.
Het gaat mij er meer om waarom freelancers toch altijd zo aan het emmeren zijn t.o.v. hun hoofdaannemers.
Links of rechtsom ben je afhankelijk van elkaar en werk je samen. Dat wist en weet je zolang de wereld niet structureel anders in elkaar gaat zitten.
En tuurlijk, niemand wil zomaar ineens zakken. Maar misschien zijn de tarieven wel te hoog geweest en moet het anders. Maar dat kan ook anders, dat ben ik met veel mensen hier wel eens!