Ordina verwacht, net als Atos Origin, van zijn onderaannemers dat zij hun tarieven met minimaal tien procent zullen verlagen. De dienstverlener heeft daartoe aan de subcontractors een brief gestuurd. De klanten van Ordina zouden lagere tarieven verwachten.
Dienstverlener Ordina heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd waarin het bedrijf de partners vraagt de tarieven voor 2009 met tien en vijftien procent te verlagen. Daarmee doet het bedrijf hetzelfde als dienstverlener Atos Origin. Ook de onderaannemers van deze dienstverlener ontvingen een dergelijke brief.
In de brief schrijft Ordina dat de klanten per 1 januari lagere tarieven verwachten. Hoeveel de tarieven van de klanten worden verlaagd, verschilt per klant, schrijft de dienstverlener. Toch kiest het bedrijf voor een algemene bijstelling van de tarieven voor 2009. Daarbij maakt het wel een verschil tussen eenmanszaken en grotere bedrijven. Zzp'ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd.
Tot 17 december
Onderaannemers hebben tot 17 december om te reageren op deze brief. Een onderaannemer van Ordina meldt aan Computable dat hij verwacht dat de tarieven niet verlaagd zullen worden als een subcontractor zich meldt. Hij is nog in afwachting van een reactie van de dienstverlener.
Atos Origin stuurde onderaannemers eenzelfde brief. Deze dienstverlener verwacht van iedereen een tariefsverlaging van tien procent.
Als er een schaap over de dam is… waar een kreditcrisis al niet goed voor is.
Eerst het uiteenspatten van de hypotheken bubble, nu de virtuele olie bubble, en is nu de “ict dienstverleners en cv-tussen-handel” bubble aan de beurt??
Freelancers en Zpp-ers, subcontractors en partners… “maakt den borst maar nat” er komen spannenden en enerverende tijden voor u aan, met meer mogelijkheden dan voorheen.
“Zzp’ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd.”
Als subcontractor word je nog (op prijs of kunstje) gediscrimineerd ook door dit bedrijf. En je kunt als bedrijf zoveel (onuitgesproken) verwachtingen hebben. Het blijft altijd een verzoek, en de vraag is of de andere partij hieraan wil voldoen 😉
Ik hoop dat deze positieve “prijs-tarief-verlagings trend” de kostenbewuste ict_klanten gaat uitnodigen om voortaan rechtstreeks met eindpartijen (freelancers en Zpp-ers, subcontractors en partners) zaken te gaan doen,
Zo besparen zij kosten, word de winstmakende “man in the middle” overbodig en hebben beide belanghebbende partijen gewoon – lekker simpel – rechtstreek contact met elkaar.
Wat een mooie impuls voor de ict marktsector.
Doet me toch een beetje denken aan de benzine prijzen of zo. Gaat een vat ruwe olie in prijs omhoog, dan wordt direct de prijs opgeschroeft. Gaat de prijs omlaag, dan duurt het natuurlijk een half jaar voordat dat effect heeft. Dat wordt dan als normaal uitgelegd. Zo ook hier. De krediet crisis is nog niet eens merkbaar, of bedrijven gebruiken het al om links of rechts, ZZP-er of werknemer, op de (loon) kosten te bezuinigen.
Inderdaad @Ronald, waar die crisis al niet goed voor is.
Als je als zzper goed werk levert word de prijs toch betaald!!!
En we zijn niet allemaal afhankelijk van deze melk koeien
Ik zie in ieder geval de 10 procent verlaging als een ontbindende voorwaarde van ieder relatiebeding.
Ik deel de fee van de intermediair met mijn opdrachtgever. Zo verdien ik 10 procent meer en betaald hij 10 procent minder. Iedereen blij… behalve Ordina natuurlijk. De beurs ziet het al aankomen, dit jaar al -83% rendement.
Klanten verwachten nooit lagere tarieven. Als ze dat willen dan gaan ze onderhandelen. Als Atos en Ordina denken dat hun onderaannemers 10% van hun tarieven af kunnen doen, dan hebben AenO in het verleden geen goede prijsafspraken gemaakt. Lijkt mij sterk !!
Bij een eindklant nog gezien dat Consultancy-organisaties hun prijzen wel degelijk opschroeven met 3 a 3.5% (inflatie correctie).
Bovenstaand bericht is duidelijk een signaal dat zij oneigenlijke argumenten gebruiken om tot een hogere marge te komen voor zichzelf ten koste van onderaannemers en ZZP’ers.
Prachtig om te zien hoe de ICT-dienstverleners onder het mom van de kredietcrisis hun kwakkelende winstmarge willen opkrikken. Lukt dit niet dan kunnen ze meteen hun personeel herplaatsen door alle ZZP’ers die wegvallen.
Jammer genoeg, werkt dat in de praktijk niet. Je ziet nu alle kleine clubjes ZZP’ers opstaan die zelf de dialoog met de klant aangaan. Sneller flexibeler en met meer kennis.
Met deze houding van de ICT-dienstverleners komen ze er echt niet.
Mijn klant heeft het zeker niet gevraagd. ze vinden het niet erg en zijn zelf boos geworden. want als ik nu weg ga, dan kan hun dienstverlening in gevaar komen. Ik kan nu per 1 januari dus weggaan zonder een opzeg termijn.
Ordina wil de tarieven van freelancers met 10% naar beneden hebben, en de tarieven voor eigen medewerkers van leveranciers zelfs met 15%!!!
Ik heb de Atos’en en Ordina’s van deze wereld regelmatig nodig omdat ze ‘preferred suppliers’ zijn van mijn eigelijke klanten. De toegevoegde waarde die ze dan leveren is verminderen van het aantal facturen voor de inkoopafdeling van die klant. En dat voor tussen de 10-30% van het factuurbedrag.
Als de klanten lagere tarieven verwachten kunnen ze ook paal en perk stellen aan de opslagen van deze intermediairs (regelmatig meerdere op ??n onderaannemer).
Wat betreft de onderaannemers die Atos en Orina voor eigen rekening inhuren staat het ze vrij de tarieven te hanteren die ze acceptabel vinden. Prijs en kwaliteit zijn echter wel vaak gerelateerd…