De iPhone kost telecomoperators meer dan dat het oplevert. Dat zegt telecomanalist John Strand. Operators, die de iPhone leveren, moeten hoge marketing- en distributiekosten betalen, terwijl dit niet tot hogere omzet leidt, zegt de analist.
De iPhone kost telecomoperators als T-Mobile en AT&T meer dan het in financieel opzicht oplevert. Mobiele operators laten zich door Apple duur gebruiken als marketingmiddel, meent telecomanalist John Strand. Hij komt met zijn kritiek aan mobiele operators na tientallen gesprekken met leidinggevenden van telecombedrijven in verscheidene landen.
"Het is beter voor de handel als je geen Apple- of iPhone-partner bent. Operators die geen iPhone in hun assortiment hebben dienen de belangen van hun aandeelhouders beter. Zij hoeven geen marketing- en distributiekosten te maken om een product dat zo mooi is als Paris Hilton op de markt te brengen en, daarmee, hun productiekosten te verhogen terwijl dat niet per se tot hogere omzet leidt", stelt hij in een analyse.
Meer kosten dan opbrengsten
De telecomanalist predikt deels voor eigen parochie, omdat hij als adviseur veel vragen krijgt van klanten (telecomaanbieders) die zich afvragen welke impact de introductie van de iPhone op hun handel heeft. "Meer kosten dan opbrengsten en verminderde aandacht voor het grootste deel van het klantenbestand", luidt zijn antwoord kort samengevat.
Volgens Strand heeft een aantal mobiele aanbieders winstwaarschuwingen uitgegeven rondom hun iPhone-activiteiten. "Uit eigen onderzoek blijkt dat er geen telecompartij is die meer omzet en winst is gaan maken via de iPhone. Bovendien vraagt Apple niet alleen een deel van de extra omzet van die operators, maar het vangt ook alle omzet uit de verkoop van software en muziek".
Omzetverhoging van spraak
Strand gaat verder: "Het klinkt goed als iPhone-klanten grote volumes dataverkeer genereren, maar als die data via flat fee-abonnementen worden verkocht dan brengt grote dataconsumptie meer kosten met zich mee zonder extra inkomsten. Misschien moeten mobiele aanbieders zich meer richten op omzetverhoging bij spraakklanten dan meer dataconsumptie."
De Deense marktkenner bekijkt de iPhone overigens louter vanuit de optiek van het toestel. In zijn kritieken gaat hij niet in op het mobiele softwareplatform dat Apple in betrekkelijk korte tijd heeft opgetuigd.
Uit onderzoek van marktonderzoeker Canalys blijkt dat het marktaandeel Apples iPhone steeg naar 17 procent. Daarmee verwierf het zich tevens een vaste positie tussen de grote mobiele softwareplatformen als RIM, Symbian en Windows Mobile.