De internationale ict-vakbeurs Cebit besteedt volgend jaar ruim aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het terrein van rfid. Deze identificatiechips, die met behulp van radiosignalen met hun omgeving communiceren, zijn inmiddels zo’n beetje tot elke bedrijfstak doorgedrongen. Cebit presenteert tweeduidend vierkante meter met zogeheten ‘best practises’.
Er zit een luchtje aan één van de voorbeelden van rfid-toepassingen die op Cebit 2009 wordt getoond. Het gaat om een systeem met rfid-chips dat wordt gebruikt voor het rijpen van kaas. Door middel van de identificatiechips worden individuele kazen gevolgd tijdens het rijpen in het pakhuis. Tegelijk zorgt het systeem voor een maximale benutting van de beschikbare ruimte. De boodschap: met rfid valt geld te verdienen.
De ict-vakbeurs Cebit ruimt het komende jaar een plein van tweeduizend vierkante meter in voor voorbeelden van toepassingen van rfid-technologie. De voorbeelden zijn afkomstig uit luchtvaart, transport, logistiek, handel, consumentengoederen en zorg. Tijdens de beurs worden tijdens het programma AutoID/RFID bovendien vijftig voordrachten en paneldiscussies gehouden.
Groeicijfers
Marktonderzoeksbureau IDTechEx voorspelt voor dit jaar een verkoop van 2,16 miljard rfid-chips, een groei met 24 procent ten opzichte van vorig jaar. Voor 2009 en 2010 voorziet het bureau een verdere groei met respectievelijk 23 en 25 procent.
Deze groeicijfers worden gestaafd met vergelijkbaar optimistische voorspellingen van The Computing Technology Industry Association (CompTIA). Deze constateert in een recent onderzoek dat 46 procent van 155 ondervraagde ict-bedrijven rfid-technologie inzetten. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 34 procent.