De iPhone kost operators als T-Mobile en AT&T meer dan het in financieel opzicht oplevert. Mobiele operators laten zich door Apple duur gebruiken als marketingmiddel, meent telecomanalist John Strand.
Strand verwoordt zijn kritiek aan mobiele operators na tientallen gesprekken met leidinggevenden van telecombedrijven in verscheidene landen.
"Het is beter voor de handel als je geen Apple- of iPhone-partner bent. Operators die geen iPhone in hun assortiment hebben dienen de belangen van hun aandeelhouders beter. Zij hoeven geen marketing- en distributiekosten te maken om een product dat zo mooi is als Paris Hilton op de markt te brengen en, daarmee, hun productiekosten te verhogen terwijl dat niet per se tot hogere omzet leidt", stelt hij in een zojuist gepubliceerde analyse.
De telecomanalist predikt deels voor eigen parochie, omdat hij als adviseur veel vragen krijgt van klanten (telecomaanbieders) die zich afvragen welke impact de introductie van de iPhone op hun handel heeft. "Meer kosten dan opbrengsten en verminderde aandacht voor het grootste deel van het klantenbestand", luidt zijn antwoord kort samengevat.
"Een aantal mobiele aanbieders heeft winstwaarschuwingen uitgegeven rondom hun iPhone-activiteiten. Uit eigen onderzoek blijkt dat er geen telecompartij is die meer omzet en winst is gaan maken via de iPhone. Bovendien vraagt Apple niet enkel een deel van de extra omzet van die operators, maar het vangt ook alle omzet uit de verkoop van software en muziek".
Strand gaat verder: "Het klinkt goed als iPhone-klanten grote volumes dataverkeer genereren, maar als die data via flat fee-abonnementen worden verkocht dan brengt grote dataconsumptie meer kosten met zich mee zonder extra inkomsten. Misschien moeten mobiele aanbieders zich meer richten op omzetverhoging bij spraakklanten dan meer dataconsumptie?".
De Deense marktkenner bekijkt de iPhone overigens louter vanuit de optiek van het toestel. In zijn kritieken gaat hij niet in op het mobiele softwareplatform dat Apple in betrekkelijk korte tijd heeft opgetuigd.
Vorige week werd het tienduizendste softwareprogramma opgenomen in Apples mobiele downloadwinkel. Driekwart van die programma’s kan enkel tegen betaling worden gedownload, daarmee een impuls gevend aan de mobiele telefoon als financieel aanlokkelijk platform voor ontwikkelaars.
Uit recent onderzoek van Gartner blijkt dat Apples iPhone zijn marktaandeel onder smartphones in een jaar tijd met 327,5 procent zag stijgen tot 13 procent. Daarmee verwierf het zich tevens een vaste positie tussen de grote mobiele softwareplatformen als RIM, Symbian en Windows Mobile.