Philips heeft vanochtend een winstwaarschuwing uitgegeven. Het verwacht niet meer de beoogde verdubbeling van het bedrijfsresultaat per 2010 te kunnen realiseren. Het concern zet agressief in op effectiever reclame-uitgaven en online groei.
De koers van het aandeel Philips op de Amsterdamse beurs reageerde met een forse daling, maar stond tegen het einde van de ochtend op ruim een procent verlies.
De verslechterende globale marktomstandigheden dwingen Philips extra kostenbesparing. Die lopen dit kwartaal 110 miljoen hoger op tot 340 miljoen euro. Voorts het 1,1 miljard euro af op zijn belangen in LG Display en chipmaker NXP.
Bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee zegt: "De neergang die we nu zien kent zijn weerga niet en ontwikkelt zich sneller en dieper dan verwacht. We zien vooral terugloop van de vraag op de consumentenmarkt, de bouw en autoindustrie. Die zijn belangrijk voor onze divisies Consumer Lifestyle en Lighting".
Philips heroriënteert zich op zijn uitgaven en marktposities. Als direct gevolg daarvan gaat het effectiever geld uitgeven aan reclame en promotie (‘test to invest‘-benadering). Bovendien sluit het overnames niet uit om leidende marktposities uit te bouwen of nieuwe sectoren te betreden. "De economische neergang brengt ook nieuwe kansen".
Uit de presentatie van Egbert van Acht vanochtend, de marketingbaas van de divisie Consumer Lifestyle, blijkt dat Philips online een grotere rol wil gaan spelen.
Het doel op middellange termijn is om 1 miljard euro online omzet te realiseren. Dat is substantieel, aangezien de concernomzet per kwartaal nu tussen de 6 en 7 miljard euro ligt. Direct online verkoop en verkoop via de digitale tussenhandel levert hogere winsten op.
Philips verwijst naar het web met ‘een sociaal netwerk van 200 miljoen online consumenten’.
In 2008 verwerkten Philips-sites in 57 landen 100 miljoen unieke bezoeken. Dat vertegenwoordigt een toename van 45 procent. Bijna de helft, 47 procent van de bezoekers, omschrijft Philips met ‘herhaal bezoekers’.