Hoewel globalisatie voor veel bedrijven tegenwoordig een proces van alledag is, blijft het een interessante vraag hoe je daar als bedrijf invulling aangeeft. Om mij heen zie ik dagelijks bedrijven die met dat vraagstuk worstelen. Hoe krijg je voet aan de grond op een nieuwe locatie, hoe vind je de balans tussen aanpassing aan de lokale cultuur en het in de pas blijven lopen met de internationale richtlijnen van het moederbedrijf? Hoe manage je snelle groei?
Zo kwam ik onlangs in contact met Athlon Car Lease. Een internationale organisatie die zich bezig houdt met full operational service leasen. Anders gezegd, het managen van het wagenparkbeheer van een organisatie, inclusief alle kosten en risico's. Het is een bedrijf dat als strategie heeft zijn grote klanten internationaal te volgen, om zo de mogelijkheid van international servicing te kunnen bieden. De kunst daarbij is om tussen alle verschillende vestigingen in vele landen, toch een internationaal samenwerkend karakter te behouden. Per jaar kopen zij alleen al voor de Nederlandse markt zo'n 30.000 nieuwe auto's in, die allemaal aan de specifieke eisen van de toekomstige bestuurder moeten voldoen. Om het proces van het verwerken van persoonlijke wensen in goede banen te kunnen leiden, besloot Athlon Car Lease op ict-gebied met een eigen oplossing te komen genaamd: de car configurator. Met dit programma kan de klant op internet zijn eigen auto samenstellen op kleur, accesoires, opties, merk, CO2-uitstoot, voertuigvorm, etc. Hij wordt zo op een duidelijke en gestructureerde wijze in zijn keuzen begeleid, wat resulteert in een aanzienlijke kwaliteitsverbetering voor de organisatie.
Het interessante is dat Athlon Car Lease besloot een externe partij in te schakelen bij het proces van ontwikkeling van de car configurator. Niet alleen vanwege tijdsdruk, maar ook om zijn eigen ict-afdeling te professionaliseren. Door nauwe samenwerking met een externe ict-organisatie hoeft het eigen ict-personeel niet per sé op de hoogte te zijn van de allerlaatste ontwikkelingen op ict-gebied. Vanwege hun specialistische kennis van de business, kunnen zij beter hun kennis aanwenden om interne businessprocessen te specificeren en zo de behoefte van de organisatie in kaart te brengen, was de gedachte. Het inschakelen van een derde partij zorgde voor nieuwe kennis in de organisatie en extra capaciteit waar de organisatie van profiteerde. Het culturele aspect blijft echter een cruciale factor bij de samenwerking met een partij van buiten. Ict-klussen uitbesteden naar India, is bijvoorbeeld niet goed bevallen. Afhankelijk van interpretatie kan er een groot verschil zitten in hoe een opdracht uiteindelijk in programmeertaal vertaald wordt en wat oorspronkelijk de bedoeling was. Samenwerking met een partij dichter bij huis, die de taal spreekt en zich heeft verdiept in de lokale cultuur, werkt vaak beter leert de ervaring.
De strategie van Athlon Car Lease is dat zij eigenlijk geen behoefte heeft programmeurs in dienst te nemen, maar dat hij zijn technische mensen liever in wil zetten om veranderingen op het gebied van communicatie wereldwijd te volgen zodat dat naar intern beleid vertaald kan worden. Het denkproces over wat er moet gebeuren blijft intern, maar de uitvoering van die plannen kan sneller en beter als het extern gebeurt. Met een aantal kleine aanpassingen kan de car configurator binnenkort ook in internationale context ingezet worden. Een eenduidige front-end die op elke willekeurige back-end gezet kan worden. Zou dat globaliseren zijn?