Onderaannemers van Atos Origin moeten hun tarieven met tien procent verlagen, anders wil de ict-dienstverlener geen zaken meer met ze doen. Daartoe heeft de ict-dienstverlener een verzoek gestuurd aan onderaannemers. Reden zou zijn dat Atos een sterkere uitgangspositie wil hebben in 2009.
Atos Origin wil dat zijn onderaannemers de tarieven met tien procent verlagen. De dienstverlener heeft subcontracters daartoe een brief gestuurd. De partners moeten, volgens de brief, voor 12 december een voorstel naar de dienstverlener sturen waarin de tarieven tien procent lager zijn dan in 2008.
Het gaat bijvoorbeeld om detacheerders of andere partijen die bij klanten van Atos Origin mensen hebben werken. De ict-dienstverlener wil werken aan een sterke uitgangspositie voor 1 januari 2009, schrijft hij in de brief. "Het doel van deze sterke uitgangspositie is de continuïteit van de dienstverlening van Atos Origin aan zijn klanten te waarborgen, het op peil houden van zijn concurrentiepositie en de inhuur van externe subcontractors op niveau te houden."
Voor het blok gezet
Een van de onderaannemers voelt zich door de ict-dienstverlener voor het blok gezet. Volgens hem verhoogt Atos Origin ook de tarieven bij de klant, waardoor het bedrijf een grotere marge overhoudt. "Dit kost me 40.000 euro. Het lijkt alsof dit is opgelegd door het Franse bestuur en dat zij geen idee hebben hoe de markt in elkaar steekt."
Atos Origin zag tot nu toe af van de gelegenheid een reactie te geven.
Sinds de paar jaar dat ik weg ben bij atos valt de de negatieve berichten over dit bedrijf steeds weer op. Als het bedrijf intern nog net zo werkt als een paar jaar geleden, dan werken ze naar mijn mening met de verkeerde maatregel aan het probleem. Het bedrijf lijkt door interne concurrente, extreem korte termijn denken, slecht personeelsbeleid, sterk verschillende interne bedrijfsculturen en vreemde geografische spreiding van afdelingen van binnenuit kapot aan het gaan. En dat gaat zo te zien nog sneller dan ik had gedacht. Ik hoop dat er op korte termijn een kentering komt….
ja jongens en meisjes, het gaat erom spannen. sombere economische vooruitzichten en dus gaan ondernemingen als Atos maatregelen nemen (’t zou niet goed zijn als ze dat niet zouden doen). en ergens gaan die maatregelen pijn doen. er zal ongetwijfeld op meer plekken bezuinigd worden en wellicht dat het eigen personeel ook de gevolgen gaat voelen (geen salarisverhoging, ontslagen ?). natuurlijk gaan ze ook op hun subco’s besparen. het hele idee achter de markt van detachering, uitzendwerkers en zzp’ers is dat deze krimpt of groeit met het economische tij. goedschiks of kwaadschiks. kunnen we om janken (omdat het onszelf betreft) maar that’s the way it is. Atos is volgens mij niet de kwade genius in het web die de boel controlleert en manipuleert. een groot bedrijf als Atos heeft nadelen in deze tijd (bank stroomt snel vol, en veel overhead) en voordelen (veel vaste mantelcontracten). Als ik de RvB van Atos een advies zou moeten geven: gebruik je sterke punten en neem maatregelen m.b.t. je sterke punten. de negatieve reacties lijken te komen van mensen die nooit rekening hebben gehouden met zware economische tegenwind, en die menen dat de arbeidsmarkt nog even inflexibel is als in 1960, waarin iedereen lekker ‘a job for life’ had.
FYI, ook de afnemers van diensten van Atos Origin c.s. sturen dit soort brieven over eenzijdige aanpassingen van de *te betalen* bedragen. Alsof je bij de bakker komt en zegt dat je hetzelfde brood als gisteren wilt, maar dat je vanaf nu 5, 6, 10% minder betaalt. Tja, je kunt het proberen natuurlijk. En ja, het gaat slecht met de economie dus ook Atos moet snijden in de kosten.
Heeft iemand van jullie eraan gedacht, dat Atos Origin wellicht zelf ook wordt geconfronteerd met vergelijkbare eisen van haar klanten? Ik kan me iets dergelijks herinneren uit 2002 vermoed ik. Klanten als Philips, ING, Rabo, Abn-Amro, DSM etc. stuurden toen brieven met eisen voor tariefverlagingen van 10%. Ik kan me zo maar voorstellen dat Atos weer een aantal van dit soort blackmail brieven heeft gekregen.
Het probleem is dat Atos zich op de verkeerde manier probeert te onderscheiden. Wanneer Atos, of welke detacheerder ook, de juiste mensen levert, is de klant, ook in tijden van recessie, hier heus bereid voor te betalen. M.a.w. de toegevoegde waarde bepaalt de marge.
Betweter je hebt gelijk. Sterker nog Philips eist 25-30% verlaging.STEFAN, sorry maar bij sommige klanten gaat wat je zegt zeker op. Echter bij de grote bedrijven willen ze gewoon tariefs verlaging.
Betweter heeft zeker gelijk. Kpn eist al een poos een verlaging van 5% per kwartaal in de kosten. Atos loopt dus ook tegen zijn ondergrens aan.
Gut, zitten alle ex-bankiers nu bij de grote ICT-bedrijven?!?
Hoge bedragen in rekening brengen bij de klanten, te veel geld uitgeven, op grote voet leven en dan bij de zwakkere schakels de pijn proberen onder te brengen.
Ik zeg: SHAKE-OUT en volwassen worden…
Maar goed dat we net een mail hadden van ons opperhoofd waarin werd uitgelegd dat we toch wel 0 tot 1,5 % salarisverhoging krijgen voor 2009.
Wat een domme discussies!
Economie gaat slecht, management grijpt de kans om salarissen/tarieven/ect te drukken.
Zo werkt het nu eenmaal. Accepteren en doorgaan!