Om winstgevend te worden moet ict-dienstverlener Ordina zich niet langer richten op detachering en deze tak afstoten of verkleinen. Dat vindt IDC-analist Peter Vermeulen. Hij vindt het een goede zet dat het bedrijf zich gaat richten op applicatieoutsourcing.
Ordina moet stoppen met detachering. Dat vindt IDC-analist Peter Vermeulen: "Het zou verstandig zijn om het deel waar je minder aan wilt verdienen te downsizen naar een optimaler formaat. Ordina zou het portfolio kritisch onder de loep moeten nemen."
De ict-dienstverlener wil af van kortlopende contracten en meer gaan betekenen op het vlak van uitbesteding. Het bedrijf stopt weliswaar met business process outsourcing (bpo), maar wil zich meer gaan richten op applicatieuitbesteding. Vermeulen denkt zeker dat er groei zit in deze markt. "Je moet je als dienstverlener dan wel richten op specifieke niches en daarvoor de juiste kennis in huis hebben." Volgens de analist zit dat wel goed bij Ordina.
Ook Pim Berger, managing director bij Schuberg Philis begrijpt dat Ordina zich op application outsourcing wil richten, omdat dit immers een groeimarkt is. Berger denkt dat het echter verstandig is als Ordina zich iets meer specialiseert: "Applicatieoutsourcing is een breed begrip." Berger ziet Ordina nog altijd als een detacheerder. "En voor een project- en detacheringsclub is applicatieoutsourcing net zo moeilijk als bpo."
Offshore
Ook eigenaar Paul Tija van GTI Consultancy denkt dat Ordina op het gebied van offshoring een inhaalslag heeft te maken: "Wat betreft offshore is Ordina een vreemde eend in de bijt. Alle andere dienstverleners in Nederland hebben vestigingen in India geopend en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Om kostenvoordeel te bieden zullen zij ook hieraan moeten." Vermeulen heeft de indruk dat dat proces al bezig is. Volgens de analist ziet Ordina in dat het op termijn meer moet doen met offshoring: "Je ziet dat ze al steeds meer gebruik maken van offshore-partijen."
Ordina-ceo Ronald Kasteel denkt momenteel na over een strategie om het bedrijf winstgevend te houden. Vermeulen verwacht niet dat de dienstverlener stopt met detachering. "Ik denk dat hij het moeilijk over zijn hart kan verkrijgen dat deel af te stoten. Kasteel zit zo lang bij Ordina, dan word je het bedrijf. Dat gebeurt alleen als een bestuurder onder hoge druk staat van de aandeelhouders of onder een andere bestuursvoorzitter."
Voor zover ik het kan zien, ook na het lezen van de jaarverslagen, is detachering de kurk waar Ordina op drijft. Deze kurk zou wel een een reddingsboei kunnen worden. Vreemd advies. Dat Ordina zich zou moeten gaan richten op applicatie outsourcing lijkt me wel verstandig maar dit is niet een kwestie van een knop omzetten.
De India route waar Tija daar heb ik nog nooit een wind ei van gezien. Enorme kosten gaan op in communicatie en afstemming.
Interessant. Met offshoring de boot gemist, volgens deze “analist”, terwijl de algemene kritie is dat nut en resultaat tegenvallen (zie ook
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/2789026/1276946/bedrijven-zijn-ontevreden-over-ictoffshoring.html )
Dus.
“Ordina-ceo Ronald Kasteel denkt momenteel na over een strategie om het bedrijf weer winstgevend te maken.”
Volgens mij is het bedrijf nog ruimschoots winstgevend!!
De eerste van de ICT bedrijven die openheid van zaken geeft en een reeel beeld aan haar beleggers, chapeau!!
Beste Chris,
Ordina is momenteel inderdaad nog winstgevend. Kasteel schrijft aan een plan hoe dat zo te houden. Ik heb daarom de zin in het artikel aangepast.
Dank voor de reactie!
Rian van Heur
Redacteur Computable
Analisten doen uitspraken altijd uit eigen belang en hebben altijd een sponsor. Hoeveel Nederlandse bedrijven zijn niet kapot gegaan of verplicht opgekocht doordat een of andere (financieel) analist vindt dat de gevolgde koers niet juist is. Zie de debacles van Hoogovens/Corus, ABN/AMRO etc. Directies moeten hun beleid minder laten bepalen door de macht van de aandeelhouders en ihb van de hedgefunds. Figuren als Rijkman Groenink van ABN was een typisch marionet van de aandeelhouders. Outsourcing een succes? Hmm, ja voor de voorstanders maar slecht voor het bedrijf en zoals Michel al terecht refereerde naar een eerder artikel van computable. Ik begrijp sowieso niet dat gerenommeerde bedrijven die veel werk maken van beveiliging, bijvoorbeeld banken, notabene hun hele bpo en gegevens overlaten aan landen waar kopieren en namaken volksvermaak nummer 1 is en niet zo nauw nemen met merk en intellectuele eigendoms rechten…
De een vindt, de ander denkt. Er wordt wel veel geroepen de laatste tijd. Met alle respect voor de genoemde mensen in het onderzoek, maar iets roepen voegt niet zoveel toe en is ook behoorlijk makkelijk. Ondernemen is nu eenmaal proberen de markt in te zien, pogingen wagen en je beleid continue herzien en bijstellen waar nodig. Dat gaat Ordina ook doen, daar zijn ze open over en op beide fronten is dat goed.
Stoppen met detachering? Primair gaat het toch om het inzetten van mensen met de juiste kennis, ervaring en sociale skills op die plekken waar de vraag zit. Iedere onderneming heeft naast vaste medewerkers een marge aan inhuurders om specifieke kennis, drukte of projecten op te vangen. Die vraag zal er altijd zijn, je zou gek zijn daar nix meer in te doen. Zeker omdat je je medewerkers zo kennis en ervaring op kan laten doen om intern te delen, elkaar van te laten leren of mooie proposities voor andere klanten samen te stellen.
En hoe negatief ik ook klink… ik ben wel erg benieuwd of we dit jaar wel een kerstfeest hebben…..
Er is winst alleen niet naar verwachting.
Ach, ik vier kerst wel thuis.
Een bedrijfs-(kerst)feest is leuk maar voor mij geen must. Dit soort dingen mogen ze van mij afblazen om geld te besparen in het kader van de aangetrokken broekriem. Liever zo dan aan de ene kant geld uitgeven aan secundaire behoeften en aan de andere kant zo mede de noodzaak creeren mensen te moeten ontslaan.