Analisten vinden het verstandig dat Ordina stopt met business process outsourcing (bpo). De markt waarop het bedrijf zich richt is te specifiek en daar zit nu geen groei in. Bedrijven kiezen nu vooral voor bpo omdat ze kosten willen besparen.
Het besluit van Ordina om te stoppen met de business process outsourcing (bpo)-unit is geen onverstandig besluit, volgens experts. "Ordina zette met bpo in op financiële organisaties die nieuwe diensten op de markt wilden zetten. Deze organisaties zijn nu niet van plan dat te doen", zegt Peter Vermeulen, analist bij IDC.
Ook Forrester-analist Andrew Parker vindt het geen vreemd besluit. "In Nederland is er vaak gespeculeerd over de enorme markt voor bpo door de vele verzekeringsorganisaties en banken die er gevestigd zijn. Maar op Delta Lloyd na zijn er geen grote spelers in deze sector die aan bpo doen. Bedrijven kiezen liever voor meer conventionele uitbestedingsdiensten of hebben een alternatief zoals interne gedeelde diensten waarmee dezelfde doelen worden gehaald als bpo."
Kostenbesparing
Bedrijven kiezen nu vooral voor uitbesteding omdat ze kosten willen besparen, zeggen de analisten. Het gaat dan om bpo op het gebied van personeelszaken of boekhouding. Ordina biedt geen bpo-diensten op dat vlak. Daarnaast moet de dienstverlener concurreren met grote spelers. Parker: "Ordina heeft niet de grootte of het geografisch bereik om te concurreren met grote bpo-spelers als ADP of EDS. Zelfs voor deze bedrijven levert bpo maar kleine marges en dat past niet bij het businessmodel van Ordina.
De diensten die Ordina aanbiedt zijn erg specifiek. Toch vindt Vermeulen niet dat het bedrijf zich te specifiek op bpo heeft ingezet. "Met de wijsheid die we nu hebben is het inderdaad te specifiek. Een half jaar geleden zagen we dit niet aankomen."