Laatst sloot mijn buurman, een niet-ict’er, een doorlopende reisverzekering af via internet. De website van de verzekeringsmaatschappij waar hij de verzekering in eerste instantie af wilde sluiten werkte zeer onlogisch en na meerdere keren op een dood spoor of een verkeerde pagina gekomen te zijn, haakte hij af. De website van de volgende aanbieder zat logischer in elkaar, echter in het proces om de verzekering af te sluiten reageerde de website zeer traag. Het resultaat laat zich raden, ook hier is hij gestopt. Vervolgens heeft hij een keuze gemaakt uit de twee andere aanbieders waarvan de websites hem wel goed gezind waren.
Moraal van dit verhaal is dat bedrijven die via e-commerce actief zijn door goed functionerende websites klanten van de concurrent kunnen winnen. Klanten zitten niet te wachten op websites waarbij er steeds het bekende witte scherm verschijnt dat de pagina niet weergegeven kan worden. Ook werkt het niet bevorderlijk als een website zo traag reageert dat je een kopje koffie kan gaan halen. Dat is nu net wat een klant niet gaat doen. Hij zoekt de website van de concurrent op.
Voor bedrijven die producten via internet verkopen is de werking van hun website van groot belang. De concurrentiestrijd wordt gewonnen door de website beter te laten werken en presteren dan die van de concurrent. Het is verstandig om websites te laten testen op snelheid, gebruiksgemak, werking, beveiliging, wettelijke eisen, etc. Tegenwoordig zijn er diverse test- en scantools beschikbaar om de website op de verschillende onderdelen aan de tand te voelen. Inmiddels zijn er zelfs dienstverleners die gespecialiseerd zijn in de kwaliteitscontrole van websites. In samenwerking met de applicatiebeheerder kan de kwaliteit van de website op het gewenste niveau gebracht worden.
Bij het (vaak agile) bouwen van websites wordt alleen gekeken of de basis goed werkt. In de regel worden de vele mogelijkheden van gebruik en misbruik van een website niet bekeken. Mijn mening is dat een goede kwaliteitscontrole omzetcontrole oplevert en zichzelf terugverdient.
Alsof je de nieuwe Airbus A380 direct de lucht instuurt met vijfhonderd passagiers zonder eerst een testvlucht uit te voeren…