Storage is de kern van ict; alles wordt opgeslagen. Probleem is dat dan ook van alles wordt opgeslagen. Vaak dubbel, door diverse mensen en door diverse applicaties. Bovendien zijn er ook nog verschillende versies van informatie. Dit alles moet dan nog eens gebackupt worden, om de bedrijfscontinuïteit bij een ramp te kunnen waarborgen.
Wat is dat?
Storage is de kern van ict; alles wordt opgeslagen. Probleem is dat dan ook van alles wordt opgeslagen. Vaak dubbel, door diverse mensen en door diverse applicaties. Bovendien zijn er ook nog verschillende versies van informatie. Dit alles moet dan nog eens gebackupt worden, om de bedrijfscontinuïteit bij een ramp te kunnen waarborgen.
Wat zijn de trends?
Terwijl de ‘kale kosten' voor storage dalen, is de prijs voor je opslag als geheel niet sterk dalende. Er kan zelfs sprake zijn van flinke kostenstijgingen als je naar de gemiddelde datagroei en je hele storage-omgeving kijkt. Denk aan het beheer van al die informatie, maar ook aan zakelijke storage-functies zoals bewaking van de datakwaliteit, automatisch herstel daarvan, goede backup en recovery. Tel hierbij nog op de kosten voor stroomverbruik door en koeling van je storage-systemen. De prijs van energie (voor verbruik én koeling) stijgt, dus de prijs van je storage ook – zelfs als de opgeslagen hoeveelheid data niet zou groeien.
Terwijl de hoeveelheid opgeslagen data blijft groeien, geldt dat niet voor de ict-budgetten, waaronder ook die voor opslag. Kostenbeheersing is dus de boodschap. Opslagbeheersing staat echter niet gelijk aan botweg opslag aan banden leggen. Quota per gebruiker lijken de oplossing, maar dat neemt data van niet-gebruikersgebonden applicaties (databases, webservers, ERP- en CRM-systemen) niet mee.
Meer analyse. Kennis is immers macht. We doen steeds meer met data; analyses en prognoses (BI), custom producten voor specifieke doelgroepen (mass customization en ERP), we beheren informatie over onze klanten (CRM), enzovoorts. Voor al die analyses moet je informatie trouwens wel actueel, accuraat en toegankelijk zijn. Dat klinkt als open deuren intrappen, maar voor veel organisaties zijn dit nog te nemen hordes. Vaak weten organisaties ook niet dat ze hier nog aan moeten werken; zij denken dat hun data bijgewerkt is, klopt en bereikbaar is. Check geregeld of dat écht zo is!
Bedrijven móeten ook meer bewaren. Wet- en regelgeving, maar ook business-vereisten voor risicobeheer vereisen dat meer data langer wordt opgeslagen. Denk aan een per e-mail bevestigde bestelling of opdracht, die is nodig als er later problemen met de levering of uitvoering zijn. Dit kan, zeker in juridische gevallen, jaren later pas zijn. In de tussentijd moet veel data bewaard worden, maar op een toegankelijke manier. Een goed archief is dus geïndexeerd op meerdere ingangen; datum, maker, ontvanger, wijziging, inhoud, enzovoorts.
Welke oplossingen zijn er?
De opgeslagen hoeveelheid data terugdringen door ontdubbeling. Een attachment dat iemand doorstuurt aan vier collega's is daarmee minstens zes keer opgeslagen; één keer in de gebruikersmap van de maker, één keer in de Verzonden-map van de e-mailsoftware en vier keer in de Inbak-map van de ontvangers. En dat is exact hetzelfde document! Dit moet wel onzichtbaar zijn voor de gebruikers én de bewuste applicaties (de software die het attachment aanmaakt én de mailsoftware), gebruik dus storage-virtualisatie.
De data-opslag verder verminderen door geavanceerde ontdubbeling, met incrementele opslag. Een gewijzigd document wordt dan niet in z'n geheel opgeslagen, maar alleen de wijzigingen ten opzichte van het origineel. Ook dit moet onzichtbaar zijn voor gebruikers en applicaties, gevirtualiseerd dus.
Automatische migratie van data op basis van ingestelde regels (policies), waarbij de daadwerkelijke locatie van de data onzichtbaar is voor de applicaties die er gebruik van maken. Informatie die weinig wordt opgevraagd, kan worden opgeslagen op relatief langzame storage-systemen, die immers veel goedkoper zijn. Informatie die weinig waarde heeft voor de organisatie kan worden opgeslagen op een storage-systeem met minder (of geen) functies voor datakwaliteit en -redding. Let op: dit kan en moet automatisch gebeuren; dus niet dat de beheerder die informatie zelf moet migreren.
Bestaande opslagsystemen (terug)verkopen aan een leverancier en je storage voortaan leasen, waarbij je betaalt naar gebruik. Dit kan voor kleinere, maar ook voor grote organisaties zeer aantrekkelijk zijn. Een alternatief is eigen storage aan de interne afdelingen of bedrijfsdivisie zelf aanbieden en verrekenen naar gebruik.
Consultancy Guide 2009
Dit artikel is onderdeel van de Consultancy Guide 2009. Deze gids geeft een overzicht van de trends en ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor consultants. Daarnaast bevat de gids de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, naar de ervaringen van ict'ers met consultants. De Consultancy Guide 2009 verschijnt op 19 december 2008 in druk.