Netwerkleverancier 3Com positioneert zich als alternatief voor Cisco. Volgens de leverancier kunnen resellers goede zaken doen met 3Com op het gebied van networking, security, ip-storage en beheer. Deze oplossingen moeten de weg vinden in het smb en naar grootzakelijke klanten.
Mike Ansley, vice president en general manager van 3Com EMEA zegt dat resellers 3Com als alternatief in hun portfolio kunnen opnemen. Ansley, die zelf ooit werkte voor Cisco, erkent dat zijn grootste partners ook Cisco en HP ProCurve verkopen. En dat Cisco de marktleider is. "Maar resellers kunnen met 3Com ook een goede boterham verdienen. Onder meer door 3Com netwerkoplossingen te combineren met applicaties en ‘advanced technologies’, zoals ip-storage switches of IP surveillance voor beveiliging. Of door het beheren van netwerken met de 3Com Intelligent Management Center."
De resellers worden door 3Com gesteund middels technisch specialisten en een direct touch channel team dat nauwe banden met klanten onderhoudt. "We leggen meer focus op het kanaal. Dat doen we met een selectief aantal partners waarmee we ons op het mkb en de grootzakelijke klanten richten. Daar willen we er meer van hebben."
Volgens Ansley functioneert 3Com als een ‘start-up’ dat veel nieuwe netwerktechnologieën ontwikkelt. Dat gebeurt steeds vaker in China, waar 3Com vierduizend werknemers in dienst heeft. 3Com kon daar groeien door het overnemen van de aandelen van de joint venture H3C, die in 2003 opgericht werd door de Chinese netwerkgigant Huawei en 3Com voor de productie en verkoop van ip-netwerken in China en Japan.
Wereldwijd werken bij 3Com zesduizend mensen. Ansley zegt strijdlustig: "We zijn een sterke speler doordat we veel investeren in techniek, R&D, IT, supply chain, customer services en support. 3Com staat wereldwijd op de tweede plaats met ethernet switch poorten, enterprise routers en smb switches."
Dit verhaal vertellen ze nu al een jaar of 5 zonder enig resultaat. Jammer dat de echt goede en loyale mensen het laatste half jaar weg zijn gegaan in Nederland. Alleen door een overname, naamswijziging en nieuw centraal management kan het wat worden. Zonde hoor dat het zo is gegaan…. Er licht erg veel focus op China en wellicht dat ze daar succesjes kunnen boeken, maar in EMEA blijven ze achter de feiten aan lopen.
Er zijn meer factoren dan alleen een strategie die het succes van een onderneming bepalen. Een van de belangrijkste factoren is het vertrouwen van de klant (credibility). Het is duidelijk dat dit vertrouwen in 2000 een behoorlijke deuk heeft opgelopen. Dit neemt niet weg dat 3Com sinds 2004 weer duidelijk de weg naar groei en enterprise is ingeslagen. Het wordt tijd dat ondernemingen inzien dat er een alternatief is voor de moloch die Cisco heet.
Het feit dat er het laatste half jaar loyale mensen zijn weggegaan hoeft niet te betekenen dat er interne problemen zijn. Misschien waren de vertrekkende mensen ook wel toe aan een nieuwe uitdaging. Ik werk zelf sinds 1996 bij 3Com (lijkt me redelijk loyaal) en het team in de Benelux is enthousiast en ervaren. Alsof 3Com het patent heeft op vertrekkende loyale medewerkers. Dit gebeurt bij alle grote ondernemingen, zelfs bij Nederlandse multinationals.
Ik vind het een beetje jammer dat meestal alleen de negatieve zaken belicht worden terwijl (als je iets verder kijkt) er enorm veel mogelijkheden en kansen zijn.