De top vijf van grootste breedbandaanbieders kent een nieuwe naam. Tele2 heeft zich ten koste van Online in deze ranglijst geplaatst. Het bedrijf won in het derde kwartaal 11 duizend nieuwe klanten en heeft nu in totaal bijna 330 duizend abonnees.
Dat blijkt uit de kwartaalrapportage van Telecompaper over de Nederlandse breedbandmarkt voor consumenten.
Met in totaal 5,68 miljoen breedbandklanten hebben de Nederlandse breedbandaanbieders dit kwartaal een groei geboekt van 6,1 procent. Er kwamen 67.500 nieuwe abonnees bij.
Het onderzoeksbureau stelde, ondanks de groei in het derde kwartaal, de groeiverwachting voor 2008 naar beneden bij va 7 naar 5,5 procent. De markt zou minder snel groeien door verzadiging en minder interesse in VoIP-diensten.
De penetratie per huishouden van breedbanddiensten als ADSL, FttH, kabel en mobiele breedbanddiensten, komt uit op 80,7 procent. Worden FttH en mobiel niet meegerekend, dan is de penetratie per huishouden 78,4 procent.
In de top vijf van breedbandaanbieders wist UPC in het derde kwartaal de grootste groei te boeken. Zij kregen er 13 duizend nieuwe abonnees bij. In totaal heeft de kabelexploitant bijna 672 duizend klanten.
Ziggo, KPN en Het Net hebben de meeste klanten, respectievelijk 1,937 miljoen, 1,111 miljoen en 680 duizend abonnees.