SPSS, leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, presenteert mrDialer 4.0 met ‘Voice over Internet Protocol' (VoIP). Met VoIP kan mrDialer 4.0 projecten sneller afronden, arbeidskosten verlagen en marktonderzoekers meer controle geven over onderzoeksprojecten.
VoIP maakt gebruik van breedbandverbindingen in plaats van analoge telefoonlijnen. Het nieuwe MrDialer 4.0 van SPSS is hierdoor geschikt voor het ondersteunen van virtuele callcenters. Bij virtuele callcenters bevinden interviewers zich op verschillende locaties als gevolg van geografisch afstand tussen kantoren of doordat interviewers vanuit thuis werken. VoIP biedt marktonderzoekers de mogelijkheid om bijvoorbeeld 24 uur per dag door te werken en middelen eenvoudig in te zetten zonder significante kostenstijgingen.
SPSS mrDialer voorkomt dat interviewers meerdere nummers moeten raadplegen voordat ze daadwerkelijk een respondent aan de lijn krijgen. Daarnaast zorg het voor extra productiviteit, omdat het samenwerkt met mrInterview CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing). Deze software-oplossing beheert de administratieve kant van telefonisch onderzoek, biedt verschillende mogelijkheden tot toezicht houden en helpt bij het beheren van de werkzaamheden.
De software-oplossing maakt bij het telefoneren gebruik van voorspellende algoritmen om telefoonlijnen te herkennen die eerder bezet, onbeantwoord of onbereikbaar waren. Deze algoritmen zorgen ervoor dat marktonderzoekers zich meer kunnen richten op het interviewen van respondenten, zodat onderzoeksprojecten efficiënter verlopen. SPSS mrDialer 4.0 is eenvoudig aan te passen aan nieuwe regels en belmethoden, die te uploaden zijn met een gemakkelijk te gebruiken Graphical User Interface (GUI).