De kredietcrisis die op dit moment ict-bedrijven treft, is niet te vergelijken met de crisis uit 2001. Dat zegt directeur Thomas Mosch van het Duitse onderzoeksbureau Bitkom Research. “Het gaat nog steeds om verwáchte financiële gevolgen van de kredietcrisis en een mogelijke recessie.”
De crisis die ict-bedrijven op dit moment parten speelt lijkt in niets op de crisis die de sector doormaakte in de periode van 2001 tot 2003. De crisis draait op dit moment volledig om verwachtingen, vertelt directeur Thomas Mosch van het Duitse onderzoeksbureau Bitkom Research. “De meerderheid van de bedrijven heeft op dit moment nog nergens last van, maar neemt wel alvast maatregelen.”
De aard en de gevolgen van de crisis zijn daarmee totaal anders dan die van de crisis die de branche in 2001 trof. Toen ontstond de crisis in de ict-sector. In de huidige crisis ligt de oorzaak van de crisis buiten de sector. “Het is een financiële crisis, geen ict-crisis”, zegt Mosch.
Oplossing
Wat hem opvalt is dat de crisis niet alle sectoren binnen de ict-branche even hard treft. Ict wordt binnen bedrijven veelal ingezet om kosten te besparen. "Ict-leveranciers zijn daarmee een deel van de oplossing, niet van het probleem", zegt Mosch. Bijvoorbeeld bedrijven die zich bezighouden met outsourcing zouden hierdoor van de crisis kunnen profiteren.
Ook hakt de financiële crisis er niet in elk land even hard in. In West-Europa zijn de gevolgen van de crisis voor ict-bedrijven op dit moment nog beperkt. In Oost-Europese landen als Polen en Hongarije hebben de ict-ondernemers volgens Mosch al zware klappen gekregen.