Minister Donner maakt zich onterecht zorgen over het ontbreken van een integraal klantenvolgsysteem bij uitkeringsinstantie UWV en zijn aanstaande fusiepartner CWI. De betrokken organisaties vinden zo'n systeem onbereikbaar en onwenselijk. Soa zou de 'aangewezen weg' zijn.
Het realiseren van één enkel klantregistratiesysteem dat alle medewerkers van de fusiepartners UWV en CWI kunnen gebruiken, is onbereikbaar en onwenselijk. Dat schrijven de vier organisaties die betrokken zijn bij het algemene ketenoverleg (AKO) ter voorbereiding op de fusie per 1 januari 2009.
Nuancering
De organisaties reageren daarmee op een rapport van de Inspectie Werk en Inkomen, op basis waarvan minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kortgeleden de Tweede Kamer informeerde. Donner maakt zich zorgen over de manier waarop de drie verschillende ict-systemen gaan worden gebruikt. In plaats van een integraal klantregistratiesysteem blijven ze namelijk de komende tijd naast elkaar bestaan.
Die bewering behoeft wel enige nuancering, schrijft voorzitter Tof Thissen van Divoza namens het overlegorgaan. "Er wordt wel degelijk gewerkt aan het beschikbaar stellen van klantvolginformatie aan de ketenpartners." Binnen de systemen van de gemeenten, UWV en CWI is echter ook verbinding met andere relevante informatie, legt hij uit.
SOA
De organisaties denken dat service-oriented architecture (soa) ‘de aangewezen weg' is om de informatie uit de verschillende systemen voor elke medewerker beschikbaar te maken. Thissen: "De oplossing die in het digitaal klantdossier wordt nagestreefd, is dat alle software in de toekomst als service kan worden benaderd. Ongeacht waar informatie zich bevindt, kan deze opgevraagd en hergebruikt worden en kan door alle partners ook informatie worden toegevoegd aan de verzameling. Het maakt dan niet meer uit welk systeem iemand toevallig op zijn bureau heeft staan en welke pakketten daarop zijn geïnstalleerd."
In 2009 zetten de ketenpartijen UWV, CWI, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Divosa de eerste stappen naar deze service-oriented architecture. Eerder meldde UWV aan Computable dat de ict-integratie met het CWI op schema loopt.
Mmmm, met zo’n SOA wordt de UWV organisatie nog zieker dan ze al is… wel toepasselijk. Gniffel gniffel.
Thissen: “De oplossing die in het digitaal klantdossier wordt nagestreefd, is dat alle software in de toekomst als service kan worden benaderd. Ongeacht waar informatie zich bevindt, kan deze opgevraagd en hergebruikt worden en kan door alle partners ook informatie worden toegevoegd aan de verzameling. Het maakt dan niet meer uit welk systeem iemand toevallig op zijn bureau heeft staan en welke pakketten daarop zijn ge?nstalleerd.”
Eerst zien, dan geloven. Op papier klopt alles.