Minister Donner maakt zich zorgen over de manier waarop uitkeringsinstantie UWV en de arbeidsbureaus van CWI hun ict-systemen gebruiken na de fusie van 1 januari 2009. “Een zorgpunt blijft het achterblijven van vooruitgang die geboekt wordt rond ict.”
De ongeveer honderd vestigingen die overblijven na de fusie van uitkeringsinstantie UWV met de arbeidsbureaus van CWI, krijgen te kampen met onvolledig geïntegreerde ict-systemen. Dat constateert minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar aanleiding van recent onderzoek door de Inspectie Werk en Inkomen.
De twee instellingen fuseren per 1 januari 2009. Daardoor kunnen werkzoekenden bij één en hetzelfde loket terecht voor hun uitkering en voor het zoeken naar een nieuwe baan. Het is de bedoeling dat medewerkers van de nieuwe organisatie daarbij gebruik kunnen maken van de klantregistratiesystemen van het CWI en UWV en van de gemeentelijke basisadministratie.
Naast elkaar
Zowel minister Donner als de Inspectie Werk en Inkomen maken zich echter zorgen over de manier waarop de drie verschillende ict-systemen gaan worden gebruikt. In plaats van een integraal klantregistratiesysteem blijven ze namelijk naast elkaar bestaan. "Een zorgpunt blijft het achterblijven van vooruitgang die geboekt wordt rond ict. Nog niet overal kan gewerkt worden op één computer en kan men beschikken over de juiste functionaliteiten", schrijft Donner aan de Tweede Kamer.
Het is de bedoeling dat de drie toepassingen op elke werkplek worden geïnstalleerd. Daarna kan met behulp van bijvoorbeeld een switchbox worden geschakeld tussen de systemen. Door wekelijkse replicatie zouden de systemen over dezelfde informatie beschikken. Daartoe hadden de ketenpartners CWI, UWV, Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Divosa al eerder besloten. Die organisaties verwachten pas in 2010 een integraal systeem te hebben gerealiseerd.
Investeringsslag
De Inspectie Werk en Inkomen voorziet voor de fusieorganisatie ‘een aanzienlijke investeringsslag om het proces van integrale dienstverlening in 2008 verder vorm te geven zodat eind 2009 sprake is van honderd procent integrale dienstverlening op de Werkpleinen.' Zo heten de locaties die de fusieorganisatie door het land heen krijgt.
Als reactie op de kritiek van de minister en de Inspectie Werk en Inkomen, geven de fusieorganisaties aan dat het realiseren van één enkel systeem dat door iedereen gebruikt kan worden, "moet worden gezien als een onbereikbaar en onwenselijk ideaal." Eerder meldde UWV aan Computable dat de ict-integratie met het CWI op schema loopt.
Wia-debacle
UWV ligt de laatste tijd onder vuur als gevolg van het stilleggen van het Wia-project in juni 2008. Dat project, waarbij 2,5 jaar werd gebouwd aan een ict-systeem voor de administratieve stroomlijning van uitkeringswet Wia, werd afgebroken omdat het ‘steeds hogere kosten met zich zou meebrengen, zonder dat het resultaat daarmee zou worden zeker gesteld'.
Die instanties mogen wel eens wat meer expertise in huis halen want zo laag als het nu is heb ik weinig in het wild gezien.
Laten we meteen het vervolg-artikel opstellen, met als titel: ICT achter fusies ex-UVI’s rammelt.