Vermijd de woorden ‘nee', ‘maar' en ‘echter' en probeer onnodig sarcasme te vermijden. Negen sprekers vertellen leidinggevenden over het managementvak.
Producent van managementseminars DenkProducties gaat managers leren hoe ze een betere leidinggevende kunnen worden. In het evenementencenturm De Fabrique in Utrecht leren de deelnemers ‘Alles wat ze je vergaten te vertellen toen je manager werd'.
Onder de sprekers zijn onder meer leiderschapscoach Marshall Goldsmith, hoogleraar emancipatievraagstukken Iteke Weeda en Rudy Cor, organisatieadviseur bij Twynstra Gudde Management Consultants. De sprekers leren deelnemers onder andere hoe ze eelt op de ziel kunnen kweken, omdat ‘de baas bij velen nou eenmaal geen goed kan doen'. Bovendien wordt aandacht besteed aan het verschil tussen mannen vrouwen op de werkvloer.
‘Nee’, ‘maar’ en ‘echter’
Spreker Marshall Goldsmith maakte een lijst van de belangrijkste zwakke punten van managers. Computable zet de eerste tien op een rijtje.
1. Altijd willen winnen: de behoefte om koste wat kost in elke situatie te winnen, wanneer het er wel toe doet, wanneer niet en zelfs wanneer het compleet irrelevant is.
2. Te veel waarde toevoegen: de overweldigende behoefte om in elke discussie jouw duit in het zakje te doen.
3. Oordelen: de behoefte om anderen de maat te nemen en onze normen aan hen op te leggen.
4. Vernietigend commentaar leveren: de onnodige sarcastische en valse opmerkingen waarmee we denken scherm en gevat over te komen.
5. Antwoorden met ‘nee', ‘maar' of ‘echter': overmatige gebruik van deze negatieve kwalificaties die heimelijk eigenlijk zeggen: ‘ik heb gelijk, jij zit ernaast.'
6. Rondbazuinen hoe slim we zijn: de behoefte om mensen te laten zien dat we slimmer zijn dan ze denken dat wij zijn.
7. Spreken wanneer je boos bent: emotionele wispelturigheid inzetten als management instrument.
8. Negativiteit of ‘ik zal je uitleggen waarom dat niet werkt': de behoefte om te pas en te onpas onze negatieve gedachten te ventileren, ook als ons niets wordt gevraagd.
9. Achterhouden van informatie: geen informatie delen om anderen te slim af te kunnen zijn.
10. Geen erkenning geven: het onvermogen om te prijzen en te belonen.
Bron: www.twynstraguddeblog.nl