Nokia zoekt toenadering tot de marketing- en reclamebranche om gecombineerde online en offline mobiele campagnes op te zetten. Consumenten, zo is de gedachte, laten hun toestel naar een reclameuiting ‘kijken’. Het apparaat zoekt online automatisch bijbehorende informatie.
Dat blijkt uit een oproep op Nokia’s site rondom de dienst ‘Point & Find’. Dat is een technologie om de camera in mobiele telefoons te laten ‘kijken’ naar reclame en via mobiel internet nadere informatie op te zoeken.
Point & Find is een gratis downloadbaar programma dat binnenkort wordt gepubliceerd. De software vergelijkt de genomen foto met informatie uit een eigen, interne database. De technologie kwam in Finse handen met de overname van het Amerikaanse bedrijfje Pixto.
De nieuwe dienst gaat binnenkort van start met de filmindustrie. Consumenten kunnen een foto maken van een filmposter en op mobiel internet vervolgens recensies en trailers van de film bekijken.
Vermoedelijk gaat de dienst eerst van start op de Amerikaanse markt.
Nokia Research opende onlangs een kantoor in Hollywood om nieuwe technologie en media dichter bij elkaar te brengen.