Security-leverancier McAfee ziet Microsofts plan voor gratis antivirus als een mislukking van diens verkoopmodel voor security. “Gebruikers hebben hun stem uitgebracht; Microsoft OneCare heeft na twee jaar op de markt minder dan twee procent marktaandeel”, aldus pr-directeur Joris Evers van McAfee.
"Wij respecteren Microsofts besluit om uit de security-markt te stappen", reageert McAfee op Microsofts aankondiging van gratis antivirus voor consumenten. De security-leverancier interpreteert het stopzetten van Microsofts betaalde beveiligingspakket OneCare dus als een mislukking van diens verkoopmodel voor security.
"Consumenten hebben hun stem uitgebracht; OneCare heeft minder dan twee procent aandeel in de twee jaar dat het nu op de markt is", zegt wereldwijd pr-directeur Joris Evers van McAfee. "We begrijpen daarom dat Microsoft teruggaat naar haar core business en de beveiligingstaak overlaat aan de experts."
De security-leverancier verklaart in de officiële reactie: "Microsoft geeft het nu op en valt terug op een uitgekleed freeware-product. Dat komt niet tegemoet aan de security-behoeften van klanten. Dit is goed nieuws voor ons."
Andere aanpak
Microsoft spreekt dit tegen. Productmanager Amy Barzdukas ontkent dat dit een terugtreden uit de security-markt is. Noch het marktaandeel noch de concurrentie heeft Microsoft tot dit besluit gebracht. De softwareproducent wil juist meer pc’s en eindgebruikers beschermen en legt daarom de financiële lat lager voor malwarebescherming, verklaart de Microsoft-manager. "Als de huidige aanpak niet werkt om consumenten zo breed mogelijk te beschermen, dan moeten we een nieuwe aanpak kiezen."
Slapeloze nachten
McAfee zegt dat zijn eigen positie niet wordt bedreigd. De security-leverancier wijst op de forse toename in de hoeveelheid malware die wereldwijd rondwaart. "Consumenten hebben een betrouwbare adviseur en security-expert nodig, zoals McAfee."
Concurrent Sophos ziet ook geen gevaar voor zichzelf, maar zegt dat te danken aan de focus op de zakelijke markt. Security-leverancier Kaspersky zoekt groei ook al in de bedrijfsmarkt. "Ik denk wel dat de bazen bij McAfee en Symantec hier slapeloze nachten over hebben", zegt technologie-consultant Graham Cluley van Sophos. "Zij hebben altijd goed geboerd op de consumentenmarkt voor antivirusproducten. De moeilijke financiële tijden die er nu aankomen zijn al zwaar, maar deze aankondiging van Microsoft laat meer omzet verdampen."
Impact
Toch zal Microsofts nieuwe zakelijke model voor antimalware, namelijk gratis weggeven, een impact hebben op de security-industrie. Dat is ook al gebeurd bij de lancering van Windows Live OneCare in mei 2006. Die beveiligingssoftware, verkrijgbaar via een abonnementsconstructie, kreeg toen gemengde beoordelingen in recensies, maar zorgde wel voor opschudding in de security-markt. Volgens sommige analisten heeft het ook gezorgd voor prijsdalingen.