De e-overheid bij gemeenten komt in beweging. Althans dat denkt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties omdat de norm van 65% digitale diensten is gehaald. Een onterecht beeld, en daaraan hebben leveranciers ten dele schuld.
Uit recent onderzoek van Cascadis, de beroepsvereniging voor webprofessionals, komt echter naar voren dat de gemeenten verwachten dat hun organisatie in 2008 niet aan die norm zal voldoen. Slechts 19,86% geeft aan al aan de norm voldaan te hebben en 30,14% verwacht dat alsnog te doen.
Een van de oorzaken hiervan is de gemakzuchtige houding van de leveranciers in de afgelopen jaren. De van oorsprong traditionele gemeente-automatiseerders Centric en PinkRoccade hebben hierdoor voor de nodige vertraging gezorgd in de internetinnovatie bij gemeenten. Neem nu de zogenaamde frontofficeapplicatie, de website voor gemeenten. Ik kan me een voorbeeld herinneren van zo'n paar jaar geleden toen Centric met Web4all zo'n 50 afnemers had en het toenmalige PinkRoccade zo'n kleine 100. Ook bij de websites voor gemeenten waren zij dus rond 2002/2003 marktleider. Wat is daar nu nog van over? Helemaal niets en dat hebben ze aan zichzelf te danken. Op Prinsjesdag in september 2000 lanceerde Pinkroccade met veel kabaal Web@once. Profiterend van de BZK-subsidie van 25.000 gulden was Web@once in anderhalf jaar de meest verkochte website. Vrij snel daarna besteedde Pink geen aandacht meer aan deze ontwikkeling en liet zij de frontoffice over aan andere leveranciers.
Bijzonder om te zien was destijds dat de werkgroep Web4all binnen de Gebruikersvereniging van Centric volledig op drift raakte omdat Centric geen ontwikkeling meer deed op het CMS Web4all. Toen de leden van de werkgroep gezamenlijk een selectie voor een contentmanagementsysteem gingen voorbereiden kreeg de voorzitter van de werkgroep een pittige juridische brief in de bus van Centric. Als je eigen Gebruikersvereniging zelf massaal op zoek gaat naar een nieuws CMS, mogen we toch wel vaststellen dat er iets niet goed gaat.
Het enige voordeel hiervan is dat de afgelopen jaren een nieuwe groep ict-leveranciers is opgestaan die, werkend van uit de frontoffice, langzamerhand richting mid- en backoffice opschuift. Deze groep is een geduchte concurrent geworden van de traditionele leveranciers.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid.