Werken in de ict is zwaarder dan een baan in menig andere sector. Dat zeggen lezers van Computable. 'Ik moet 's avonds bijbeunen om een aalmoes over te houden'.
Ict'ers hebben het zwaar. Tenminste, dat blijkt uit de reacties op het artikel ‘ICT'er wil meer tijd voor zichzelf' dat Computable publiceerde. Sommige lezers hebben het zelfs over ‘tropenjaren'.
Onderzoekers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) zeggen dat de automatiseerder het liefst 2,5 uur per week minder wil werken. Dat standpunt krijgt van menig lezer bijval.
‘Ella44' werkt sinds 1993 fulltime in de ict en brengt veel tijd bij de klant door. "Daar moet je goed presteren", geeft ze aan. "Ik merk dat de combinatie van werk en privé zwaar is."
Tropenjaren
Dat vindt ook ‘Wim de Raadtwer', die zijn periode in de automatisering omschrijft als ‘tropenjaren'. "De jaren tellen soms dubbel", aldus De Raadtwer, die moet ‘racen om nieuwe ontwikkelingen te volgen en de handleidingen en administratie op orde te houden'. "Ik moet dubbel werk verrichten om collega's die zijn wegbezuinigd of ziek zijn op te vangen. Soms moet ik 's avonds bijbeunen om een aalmoes over te houden. Ik vind dat de ict'er onderschat wordt en best beter beloond zou mogen worden."
De Raadtwers opmerking over de tropenjaren, komt Ella44 bekend voor. "Ik moet af en toe een vakantiedag opnemen om de achterstand in de administratie, het huishouden of mijn studie bij te werken", schrijft de lezeres, die vermoedt dat ict'ers het zwaarder hebben dan werknemers in andere sectoren.
‘Jack' bevestigt dat vermoeden. "Ik heb in de werktuigbouw gezeten, waar de druk op projecten veel minder was", schrijft hij. "Er was zelfs tijd om te studeren en uitgebreid te overleggen."
Bijbeunen
Een ander punt dat in de discussie op tafel komt, is het onderwerp onbetaald overwerk. Daar lijkt menig ict'er mee te maken te krijgen. ‘Marc Wentink' vindt dat ‘van de zotten' en Wim de Raadtwer ‘moet 's avonds bijbeunen om een aalmoes over te houden'. Een ander denkt dat ict'ers al heel blij zouden zijn als ze het aantal uren dat in het contract staat konden werken. "En niet meer dus. Niet gratis overwerken, omdat je zo stom bent geweest te zeggen dat iets vrijdag wel af zou zijn. En niet gratis thuis studeren om een certificaat te halen."
Lezer ‘Ronald Vermeij' laat de bezoekers van Computable achter met een advies: "Als je balans houdt tussen werk en ontspannen, zit je gebeiteld. Je gezondheid is een kostbaar goed en er zijn geen reserveronderdelen voor je lichaam te koop."
De Raadtwers opmerking over de tropenjaren, komt Ella44 bekend voor. “Ik moet af en toe een vakantiedag opnemen om de achterstand in de administratie, het huishouden of mijn studie bij te werken”
Ik wil ook een baan waar je geen vakantiedagen hoeft op te nemen voor het huishouden!
Wat lees ik weer een domme opmerkingen van niet-ict-ers die nog steeds afgunstig zijn om de salarissen in de ict. En gelukkig zijn die salarissen nog steeds bovengemiddeld, maar daarmee wordt nog niet goedgemaakt wat er van de ict-ers aan inzet wordt verwacht in verhouding met dat bovengemiddelde salaris.
@Andries: kun je je voorstellen dat Ella44 misschien wel bedoelt dat ze door veelvuldig overwerk(!) geen tijd meer voor huishoudelijke aangelegenheden meer heeft, afgezien van het feit dat iemand na een dag intensief werk wel eens aardig afgebrand kan zijn?
Jan: ik werk zelf ook in de semi-ICT dus ik begrijp wel wat er bedoeld wordt. 😉
Het is zeker waar dat mensen uitgebuit worden in verschillende sectoren, waaronder de ICT. Ik denk wel dat de ICT hierbij een van de koplopers is aangezien werknemers hier vaak toch wat minder mondig zijn. Het lijkt me een goede zaak als werknemers meer voor hun rechten opkomen en daardoor de werkgevers dwingen om normale arbeidsomstandigheden te bieden.
Overwerk is jezelf en je baas of klant voor de gek houden. 40 uur per week is al zwaar genoeg. Als je meer uren maakt, dan wordt je alleen maar vermoeider, maakt daardoor meer fouten, en moet je die fouten opsporen en herstellen, terwijl we weten dat de helft van de fouten niet eens op tijd wordt gevonden en dat van de gerepareerde fouten weer fouten komen, omdat ze in haast en nog meer vermoeidheid moeten worden “opgelost”. Overwerk lijkt dus op hard werken, maar het leidt alleen maar tot meer tijd besteden.
Als je je week op de juiste wijze plant, dan is aan het einde van de week het werk gewoon af. Dat is een techniek die mensen in projecten zich binnen enkele weken eigen kunnen maken (zie http://www.malotaux.nl/nrm/pdf/Booklet2.pdf).
Aan het begin van de week bepaal je wat je gaat doen (en waarom) en wat je niet gaat doen (en waarom niet). Vervolgens plan je niet 40 uur (we beginnen met 2/3 van de beschikbare tijd), want dan faal je al meteen, aangezien iedereen tijd besteedt aan email, telefoontjes, elkaar helpen en andere kleine interrupts. Als je 40 uur plant, dan kan het werk niet af zijn en denk je dat je meer moet werken, maar met averechts effect, zoals boven aangegeven.
Door te weten hoeveel je in een normale werkweek echt af kunt hebben, kun je assertiever zijn tegen je baas of klant en niet meer beloven dan je nu weet dat je echt af kunt hebben. Managers of klanten vragen wel meer van je, maar dat is het gewone marktmechanisme. Als je geen realistisch tegengas geeft, dan blijf je teveel fouten maken, hetgeen dan weer leidt tot het rare idee dat software zonder fouten niet bestaat.
Overwerk is dus een van de verkeerde antwoorden wanneer we meer tijd denken nodig te hebben dan er beschikbaar is. Er zijn meer verkeerde antwoorden, maar er zijn ook technieken waarmee we w?l meer resultaat in kortere tijd kunnen bereiken, zie een overzicht van falende en bruikbare opties in http://www.malotaux.nl/nrm/pdf/TimeLineIS09.pdf .
Als software engineer zie ik om mij heen ook veel collega’s structureel overwerken.
Vreemd genoeg kiezen ze hier allemaal zelf voor(!).
“We zitten met 5 projecten tegelijk en kunnen het ons niet veroorloven om _ambtenaar_ tijden te hanteren.”
Eentje is er reeds ziek. de ander kwakkelt. Gek he?
Op technisch inhoudelijke aspecten kunnen we ozo kritisch zijn. maar als het over onze werk/prive balans gaat dan zijn we softe mietjes in de IT !
Wat ook “even” vergeten wordt is dat wanneer in de ICT een project live gaat, dat het dan bijna altijd buiten kantoortijden gebeurt. En bijna altijd is die extra tijd bovenop de 40 uur die je toch al gewerkt hebt. Maar ja, tijdens kantoortijd live kan niet want dan hebben de gebruikers van de klant er last van. En compensatie kan je, als je je mond niet opendoet, ook wel op je buik schrijven. Dat is voor mij een heel belangrijke les geweest: Als je zelf je mond niet opendoet, verandert er niets. Ik heb genoeg collega’s om zien vallen, ik pas ervoor om de volgende te zijn.
Als ik de racties lees is mijn conclusie: Wat een waardeloos werkklimaat voor die ICT-ers.
Vol zelfbeklag, geen of weinig positiefs te melden.
Doe net als in het onderwijs, verenig je, trek samen op als je jezelf in je eentje te zwak voelt en ga staken. Je “baas” heeft je immers alleen in dienst omdat hij aan je kan verdienen. Zorg dat je gemeenschappelijke belangen bundelt, win-win-situaties cre?ert tot aller voordeel.
Let wel op, dat je zelf de belangrijkste persoon bent om je eigen belangen af te wegen en eventueel te verdedigen.
Goed weekend en kop op.
Zeker nu je je billen samen knijpt vanwege de kredietcrisis (Niet dat je aandelen gekelderd zijn maar dat je baas wat minder opdrachten krijgt). Nu begint pas de echte uitbuiting: Jij eruit of ik eruit. Doe er nog maar een onbetaald overuurtje extra bij dan mag jij misschien je collega uitzwaaien in plaats van hij jou.