Geef nieuwe medewerkers een buddy, bespreek de bedrijfscultuur en vertel ook hoe het zit met ongeschreven regels op kantoor. Het zijn enkele dingen die managers in het achterhoofd moeten houden wanneer zij nieuw personeel aannemen, aldus auteur Toine Al die er een boek over schreef.
Nieuwe medewerkers worden te vaak aan hun lot overgelaten, vindt schrijver Toine Al. Zijn boek ‘De introductiegids' dat deze maand uitkomt, moet ervoor zorgen dat medewerkers zich sneller thuisvoelen en dus eerder productief zijn. Computable zet zijn twaalf beste tips op een rijtje.
Maak een checklist voor de hele introductie
Alle nieuwe medewerkers moeten dezelfde en volledige informatie krijgen. Maak daarom tenminste een algemene checklist waarop alle noodzakelijke onderwerpen vermeld staan.
Bedenk een programma voor de eerste werkdag
De eerste werkdag staat in het teken van welkom heten, kennismaken en de basis leggen voor een goede relatie. Zorg ervoor dat je van tevoren hebt nagedacht over wat er geregeld moet zijn. Dat komt professioneel en verzorgd over.
Geef iemand een buddy voor de eerste periode
Een buddy helpt de nieuwe medewerker op de eerste dag en de weken erna zijn weg te vinden in de organisatie. Hij of zij kan hem kennis laten maken met collega's, lunchtijden, de computer, de kantine, andere afdelingen en de rest van het bedrijfspand.
Verwelkom de nieuwe medewerker als leidinggevende altijd persoonlijk
Neem als leidinggevende tenminste een half uur de tijd om de nieuwe medewerker persoonlijk welkom te heten. Licht toe hoe zijn dag eruit gaat zien en wie hem gedurende de inwerkperiode begeleidt.
Bereid medewerkers voor op de komst van hun nieuwe collega
Vertel ze over de komst van hun nieuwe collega vóór diens eerste werkdag. Informeer alle medewerkers van de organisatie, laat dus niemand uitgezonderd. Voeg als het kan een foto bij.
Besteed ruim aandacht aan de bedrijfscultuur en -waarden
Laat de nieuwe medewerker zoveel mogelijk kennis maken met de bedrijfscultuur. Vertel waar het bedrijf voor staat, hoe je met elkaar en met klanten omgaat. Laat zien hoe medewerkers dat in de praktijk brengen. Beperk getallen, schema's en andere abstracte informatie tot een minimum.
Geef niet alle informatie in één keer
Deel relevante informatie op en presenteer elke maand of elk kwartaal een stuk. Daardoor blijft informatie beter hangen. En het verstevigt de band met medewerkers die vaak onderweg of gedetacheerd zijn.
Maak van de introductiedag een introductieperiode
Medewerkers hebben weken en vaak maanden nodig om volledig op gang te komen. Hij of zij is daar al die tijd mee bezig en kan tegen allerlei beginnersvragen aan lopen. Informeer regelmatig hoe het ermee gaat.
Geef leidinggevenden een speciaal introductieprogramma
Veel werkgevers hebben duidelijke ideeën over de manier waarop zij willen dat medewerkers worden aangestuurd. De introductieperiode van de leidinggevende is hét moment om hem of haar daarin te trainen.
Houd contact met de nieuwe medewerker voor zijn eerste werkdag
Zodra de nieuwe medewerker het arbeidscontract heeft getekend, valt de aandacht voor hem of haar meestal weg. Houd het contact warm, nodig de aankomende medewerker uit voor een bedrijfsuitje. Stuur hem informatie over het introductie programma.
Vergeet bekenden en mensen van andere divisies niet te introduceren
Soms komt de nieuwe medewerker van een andere vestiging. Of hij loopt al een tijdje rond als stagiair of invalkracht. Deze medewerkers hebben ook het officiële introductieprogramma nodig.
Bespreek de huisregels en de ongeschreven regels
Bespreek huisregels, gedragscodes en ongeschreven regels zo snel mogelijk na de eerste werkdag. Geef huisregels niet alleen in een boekje mee naar huis. Neem ze samen door.
Computables boekwinkel
Meer weten over het boek 'De introductiegids'? Kijk eens rond in de boekwinkel van Computable.
Je zou zeggen dat wat Heleen aandraagt de normaalste zaak van de wereld moet zijn. Maar het feit dat Heleen hierover moet schrijven zegt al genoeg.
Een goed inwerkprogramma levert niet alleen op dat de introducee sneller wordt ingewerkt maar dat deze ook de juiste aandacht van het bedrijf krijgt waarvoor hij/zij gaat werken. Iedereen wil toch aandacht krijgen. Dat geldt in priveomstandigheden maar ook op het werk. Het valt mij echter op dat een dergelijke programma weinig wordt gegeven en als dat wel gedaan wordt dan wordt 1 of meerdere van de bovenstaande regels niet (goed) toegepast.
De bedrijfscultuur is dat de medewerker zichzelf maar moet inwerken..
klaar 🙂
Op zich ook prima selectie, want een nieuwe werknemer is niet meteen onmisbaar.