De zware tijden in de Nederlandse economie hebben volgens Microsoft nog geen gevolgen voor de verkoop van erp- en crm-pakketten. Volgens de softwareleverancier biedt de kredietcrisis zelfs volop kansen.
Microsoft ziet vooralsnog geen daling in de verkoop van crm- en erp-paketten door de kredietcrisis. Dat stelt Arjan Oude Kotte, director small en midmarket solutions en partners, in een interview met Computable tijdens Convergence, het gebruikers- en partnerevenement voor Microsoft Dynamics in Kopenhagen.
Oude Kotte: "We merken wel dat klanten iets voorzichtiger zijn met de overgang naar een nieuwe versie. De afweging of een update nu noodzakelijk is of nog even kan wachten, duurt langer. Bedrijven bezinnen zich op de budgetten overwegen of het nu het goede moment is om de meest ervaren werknemers, die een implementatie nu eenmaal vraagt, in te zetten. Het gaat dan vooral om bedrijven in de bovenkant van de markt."
Rendement
Binnen het midden- en kleinbedrijf is de investeringsbereidheid volgens Oude Kotte juist hoger. Al tekent hij daarbij wel aan dat dit afhankelijk is van de branche waarin dat bedrijf zich bevindt. Oude Kotte ziet de druk op investeringsrendement (return on investment) toenemen, doordat bedrijven hun doelstellingen binnen het fiscale jaar willen halen.
Als de economische situatie nog verder verslechtert, verwacht de leidinggevende dat vooral de aanschaf van erp-pakketten op de lange baan wordt geschoven. Maar hij benadrukt dat daar in de verkoopcijfers van nu nog geen aanleiding toe is.
Kans
Volgens Oude Kotte kunnen bedrijven ict juist inzetten om problemen tegen te gaan. Zo merkt hij dat er tegenwoordig meer vraag is naar de inzet van business intelligence (bi). "Bedrijven willen op korte termijn kunnen sturen aan de hand van rapporten en trends. Daarbij kunnen branchespecifieke oplossingen die onze partners ontwikkelen, helpen. Dat geldt vooral voor het mkb. Door de omvang van die bedrijven hebben die programma's vaak ook een korte implementatietijd. Binnen drie maanden is de software geïmplementeerd."
Oude Kotte noemt de kredietcrisis zelfs een kans: "Het is voor ons de mogelijkheid om marktaandeel te winnen en klanten de waarde van software voor hun bedrijfsvoering te laten zien. We staan daarin sterk omdat we een breed aanbod hebben. Deze economische situatie is voor veel bedrijven een moment om alle contracten nog eens naast elkaar te leggen. Daarbij wordt vaak overwogen om alle vraag onder te brengen bij één leverancier."