CA concentreert zich sinds anderhalf jaar op een kleiner aantal partners. De partners zijn hierover goed te spreken.
Softwareleverancier CA is klaar met de verandering van zijn partnerstrategie. Een jaar geleden had het bedrijf nog tweeduizend partners wereldwijd, nu zijn het er nog 220. Ook het aantal distributeurs is teruggebracht van 135 naar 35. Voorheen kwam tien procent uit de indirecte sales, dat is nu toegenomen dan 35 procent.
"Voor partners is het nu interessanter om met ons te werken. Ze kunnen nu aanspraak maken op een groter deel van de markt en grotere omzet", zegt Gilbert Lacroix, senior vice-president indirect channels. Voorheen was het volgens Lacroix zo dat er wel een partnercontract was, maar dat er eigenlijk geen CA-producten verkocht werden, omdat er geen klanten waren. De gesprekken om het aantal partners te reduceren waren daarom niet moeilijk. "Sommigen waren zelfs opgelucht."
Nederlandse partners tevreden
Ook de Nederlandse partners zijn tevreden over de nieuwe strategie van de softwareleverancier. "De waardering voor de partners neemt toe", zegt Hendrik Zondag van Capgemini. Ook Odysseus Groep-directeur Sander Treur vindt de relatie met CA de afgelopen jaren verbeterd. "Ik zit wekelijks bij ze op kantoor. De afgelopen jaren is de relatie zeker beter geworden."
Nu de reductie van het aantal partners gerealiseerd, wil het bedrijf de relatie met de partners verder verbeteren. Het bedrijf gaat onder de partners onderzoek over wat er verder kan verbeteren. Lacroix: "Ik denk dat eruit komt dat partners een nog betere ondersteuning van ons willen. Dat ze betere toegang krijgen tot onze tools en wij meer deuren voor ze openen."