Van verkoper naar consultant. Dat is de kern van het programma dat Ricoh vanaf medio september via haar Business Academy in samenwerking met de Business Opportunity School (BOS) aan geselecteerde dealers aanbiedt.
Dealers verkrijgen met dit maatwerkprogramma meer inhoudelijke kennis en soft skills in de verkoop van Ricoh oplossingen aan klanten. Het Ricoh management onderstreept hiermee de belangen en de ontwikkeling van haar indirecte kanaal.
"Ricoh creëert betrokkenheid bij de inhoudelijke processen van klanten en ontwikkelt kennis en vaardigheden toegespitst op specifieke producten en diensten. Wij hopen met specifieke opleidingstrajecten de concurrentiepositie verder te verstevigen", zegt John Bruinink, Training Manager Sales Ricoh Nederland. "Ricoh streeft met haar dealerpartners naar een performancegerichte samenwerking. Ontwikkeling vormt daar een zeer wezenlijk onderdeel van. Dealerverkopers leren niet alleen meer over solutionselling (een outside-in gerichte sales aanpak), maar krijgen ook inzicht in hun persoonlijke vaardigheden. Dit alles gebeurt door de inzet van professionele trainers van zowel de BOS als van de Ricoh Business Academy en door het inzetten van (e-)coaching. Dit integrale programma draagt bij aan de competenties en biedt meerwaarde voor het toekomstige succes van onze dealers. De ervaringen tot nu toe zijn bevredigend", aldus Bruinink.
Eind januari krijgen alle deelnemers een certificaat na een laatste beoordeling op Nijenrode. "Na het programma zullen de dealers sterker zijn in het realiseren van hun commerciële doelstellingen. Wij zien mensen groeien tijdens de training; het is een uitzonderlijk goed middel om added value te creëren”, aldus Nanno de Boer, directeur BOS.