Uit een jaarlijks Brits onderzoek ‘Creditsafe juli 2008 ‘Annual Report on SME’s: The punitive impact of business inflation’, blijkt dat één op de tien MKB-bedrijven de kosten met 25% heeft zien toenemen, terwijl een kwart van hen zo’n 10% aan kosten-stijgingen ervaart. Ruim een kwart (28%) moet tegenwoordig meer tijd dan ooit besteden aan het innen van openstaande facturen, terwijl de toename van te late betalingen het grootst is sinds 11 jaar. Kortom, het MKB staat flink onder druk door de kredietcrisis.
Omdat de eigen verkoopprijzen uit concurrentieoverwegingen moeilijk te verhogen zijn, moet een oplossing om de crisis te verslaan worden gezocht in efficiencyverhogingen en kostenbesparingen. Hieronder een aantal bewezen tips om productiever te kunnen werken.
Allereerst een oplossing die grote bedrijven al langer toepassen, namelijk het elektronisch verwerken en bewaren van alle documenten. Documentmanagement software verhoogt de productiviteit van alle medewerkers, bespaart veel papier en inkt, maakt dure archiefkasten overbodig en thuiswerken een stuk eenvoudiger. Zo is met Invu gemiddeld 14.000 euro per jaar aan verloren tijd en andere kosten te besparen. U kunt ook geld besparen door zoveel mogelijk documenten via email te versturen, of als die erg groot zijn, via een FTP-server of filesharing applicatie voor alle ontvangers toegankelijk te maken. Dus minimaliseer de fysieke post, waarmee u papier, inkt, enveloppen en portokosten bespaart en tegelijkertijd milieubewuster onderneemt. Tenslotte is het nog mogelijk om de efficiency te verhogen en reiskosten te besparen met oplossingen voor mobiel werken en elektronisch vergaderen!
Joost van ‘t Hullenaar, European business manager van Invu