Hoe komt Google aan de nummer 1-positie in de Computable 100? En waarom doen Microsoft en IBM het minder goed dan vorig jaar? Wie als onderneming financieel gezond is en daarnaast een goede zakenpartner, een innovatief bedrijf én een geliefde werkgever is, mag schitteren in de eindlijst. De harde cijfers van de Computable 100 verklaard.
Alleen gericht zijn op geld verdienen en geen oog voor klanten en werknemers hebben, daarmee red je het niet in de ict-wereld. Aan de andere kant zul je financieel moeten presteren, ook al heb je nog zo'n cool imago en schitterende arbeidsvoorwaarden. Ook in de Computable 100 staan alleen ondernemingen die financieel de zaken op orde hebben én die goed scoren als zakenpartner, innovator en werkgever.
Berekening eindlijst
Om de financiële resultaten en de imagoscores te kunnen vergelijken, zijn alle scores geïndexeerd. Daarbij werd de maximaal behaalde score op 100 gesteld. Met andere woorden: het bedrijf met de beste financiële score (Vanenburg Group Cordys) kreeg op dit onderdeel de waarde 100. De andere scores werden volgens deze index omgerekend, ofwel de financiële score gedeeld door de score van de nummer 1 maal 100. Voordat de financiële scores werden geïndexeerd, zijn ze omgerekend door het financieel slechtst scorende bedrijf de waarde 0 te geven. Bij de cijfers van de andere bedrijven is dezelfde waarde opgeteld. Op deze manier kwam het uiteindelijke bereik, evenals bij de imagoscores, tussen de 0 en de 100 te liggen.
Ook de drie imagoscores: meest geliefde zakenpartner, meest innovatieve bedrijf en beste werkgever, werden op deze manier gewogen (zie het kader "Imago" voor details over de imagoscores). Bij elk van de drie criteria werd de hoogst behaalde score op 100 gesteld. De scores van de andere bedrijven op dit criterium werden berekend als: score zakenpartner gedeeld door de hoogst behaalde score maal 100. Bij de andere twee criteria, meest innovatief en ideale werkgever, werd dezelfde methode toegepast. Om tot de uiteindelijke Computable 100-score te komen, werden de gewogen financiële score en de drie gewogen imagoscores van een bedrijf bij elkaar opgeteld. Ook in de einduitslag werd de score van de nummer 1 op 100 gesteld.
Imago
In augustus 2008 voerde TNS NIPO in opdracht van Computable het imago-onderzoek uit. Hiervoor werden circa 20.000 it-professionals en -beslissers per e-mail benaderd. 2.167 respondenten namen deel aan het online onderzoek. Zij konden op een speciale website de vragenlijst invullen. De deelnemers stelden een top 5 samen voor drie criteria: meest ideale zakenpartner, meest innovatieve bedrijf en aantrekkelijkste werkgever. Per vraag werd een lijst met 150 ondernemingen gepresenteerd die actief zijn in de Nederlandse ict-markt (de werkgever van de respondent werd hier indien nodig uitgefilterd). Bij ieder criterium werd per bedrijf de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met vijf, het aantal respondenten dat het bedrijf op de tweede plaats zette met vier, enzovoort.