De virusscanner van AVG is de afgelopen weken in korte tijd twee keer in de fout gegaan. Eerst werd een kritiek Windows-bestand ten onrechte aangezien voor een trojan, de tweede keer ging het met Adobe Flash de mist in. Het lijkt een verontrustende trend te worden.
Gebruikers van de AVG-tool werden in eerste instantie verrast door een computer die niet meer op wilde starten. AVG had per ongeluk de user32.dll verwijderd. Iets later werden de overgebleven gebruikers getrakteerd op een niet werkende Adobe Flash. Hoewel de gevolgen minder vervelend zijn dan de eerste keer, blijft het voor veel gebruikers toch reden om zich ernstige zorgen te maken. En dat lijkt ook wel een beetje terecht.
Het is overigens niet alleen AVG die in de fout gaat. Ook G-Data, Avast en zelfs Symantec hebben behoorlijke missers op hun naam staan. Van AVG en Symantec is bekend dat ze gedupeerden enigszins hebben gecompenseerd, maar of dat voldoende is om ze te behouden als gebruiker is nog niet bekend.
Al jaren worden gebruikers gestimuleerd om beveiligingssoftware te installeren omdat grote veiligheidsproblemen voorkomen moeten worden. Als de beveiligingssoftware zich echter tegen de gebruiker gaat keren, of voor grote problemen gaat zorgen, zullen gebruikers de software niet meer willen installeren. Op deze manier kan in relatief korte tijd de beveiligingsinspanning van jaren teniet worden gedaan. En dat kan wel eens een hele kostbare situatie worden.
Persoonlijk vind ik jammer dat AVG niet zelf wat harder aan de bel heeft getrokken om het probleem op te lossen. Op de site moet gezocht worden naar informatie over het probleem en de bijbehorende oplossing. In een geval als dit vind ik persoonlijk dat men beter alles kan doen om zo snel mogelijk alle gebruikers weer te voorzien van een nieuwe update en te informeren over oplossingen.
Gebruikers en kleine bedrijven moeten nog steeds erg overtuigd worden van het nut van beveiligingssoftware. Ondanks dat dit niet de gebruikers zijn waar de branche het meeste geld aan kan verdienen, zijn het wel deze gebruikers die zorgen voor veel beveiligingsproblemen. Deze doelgroep moet dus wel goed geholpen worden om bij te blijven en om vooral gebruik te blijven maken van beveiligingssoftware. Aan fabrikanten en ontwikkelaars dus de oproep om producten goed te testen voordat er gedistribueerd gaat worden. Dat is beter voor de fabrikant, beter voor de consument en beter voor ons.
… en Kaspersky, en McAfee, en noem maar op. De meeste security-bedrijven hebben vroeg of laat wel eens een klein probleem. Maar in dit geval 2 maal op een week tijd en met dergelijke zware gevolgen, dat is echt wel van een ander niveau!