Adobe verwacht zijn Flash-mediasoftware binnen het jaar op 1 miljard mobiele telefoons te hebben geïnstalleerd.
Technisch directeur Kevin Lynch zei gisteren tijdens Adobe-conferentie Max dat zijn bedrijf daarmee voor ligt op schema. Lynch probeert de mediasoftware zo breed mogelijk te distribueren en marktaandeel te claimen op mobiele telefoons.
Adobe ging er eerst van uit het miljard te bereiken in 2010.
Marktvorser Strategy Analytics denkt dat Adobe het jaar kan eindigen met 1,5 miljard mobiele installaties van Flash (Lite).
Om de distributie van Flash te versnellen, presenteert het bedrijf de zogeheten Flash Distributable Player. Met een enkele, eenvoudige handeling installeert een mobiele bellers Flash en Flash Lite op zijn telefoon.
Flash is een technologie die mooie animaties op het web en steeds meer ook op mobiele apparaten mogelijk maakt. Flash wordt bijvoorbeeld gebruikt op videosites als Youtube. Op het mobiele terrein komt Adobe Sun Microsystems’ JavaFX. Een relatief nieuwe speler is Microsofts Silverlight.
CTO Lynch moedigt ontwikkelaars aan hun aandacht te richten op mobiele apparaten in plaats van de pc, omdat daar veel groei ligt.
Adobe integreert Qualcomms Brew-platform in Flash. Beide bedrijven zijn lid van de Open Screen Project, een samenwerkingsverband van meerdere organisaties om Flash en Flash Air wijd te verspreiden. Vanuit diezelfde achtergrond sluit Adobe een samenwerkingsverband met chipmaker ARM. Flash Player 10 en AIR zullen worden geoptimaliseerd voor telefoons met ARM-chips.
Flash draait op Googles Android, Nokia’s Symbian en in proefopstellingen op de iPhone.
Foto: avinashraj (cc)