Tele2 wil tijdens de veiling van de 2,6 GHz-frequentieband inzetten op een eigen WiMAX-licentie. Volgens de telecomaanbieder is er niet genoeg concurrentie met de huidige drie aanbieders van mobiele telefonie in Nederland.
Het ministerie van Economische Zaken besloot eerder de WiMAX-veiling uit te stellen tot het tweede kwartaal van 2009 om de veilingregels aan te passen. Een van de aanpassingen was de inperking van het te verwerven spectrum van 80 naar 40 MHz. Hierdoor kan de frequentieruimte worden verdeeld over tenminste vijf marktpartijen. Dit betekent dat er ruimte is voor minimaal twee nieuwkomers. "Met drie grote marktpartijen is er niet genoeg concurrentie. Het is belangrijk dat daar een nieuwe partij bijkomt en wij zijn een grote speler op de markt", meent de woordvoerder van de telecomaanbieder.
Tele2 is nu nog een Mobile Virtual Network Operator (MVNO), een mobiele wederverkoper, maar wil met de bemachteging van een eigen WiMAX-licentie een mobiele operator worden. "In de toekomst wordt steeds meer mobiel aangeboden. Nu zijn we nog een MVNO, met een eigen licentie kunnen we straks ook mobiele diensten blijven aanbieden tegen een goede prijs", aldus de woordvoerder van Tele2. Een andere optie is de overname van een licentie van een concurrent, maar dit is aanzienlijk duurder. "We hebben er altijd als MVNO naar gekeken. Dit is een logische vervolgstap nu de mogelijkheid zich aanbiedt."
Naar verluidt zijn onder de geïnteresseerden telecombedrijven KPN, CallMax, WorldMax en Ziggo. Casema, Callmax en WorldMax experimenteren al enige tijd met WiMAX. Er zijn ook enkele buitenlandse partijen die willen meedingen, maar het is niet bekend welke dat zijn. "Tele2 kijkt vanuit het eigen perspectief. Aan de hand van een business case die we opstellen bepalen we wat we overhebben voor een licentie bij de veiling."
Volgens de woordvoerder heeft Tele2 het voordeel stevig verankerd te zijn in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. "Bij het huidige vaste netwerk bedienen we beide groepen. Als mobiele operator gaan we weer inzetten op beide markten. Een lage prijs en goede kwaliteit zijn daarbij onze twee speerpunten."