Leerlingen van het voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven zouden te weinig met elkaar samenwerken. Een nieuwe lesmethode over ict moet daar verandering in brengen.
Er moet een nieuwe onderwijsmethode komen die ervoor zorgt dat leerlingen van middelbare scholen en het bedrijfsleven gaan samenwerken. Dat zegt informaticadocent Armand Lejeune, die het lespakket gaat samenstellen.
Volgens Lejeune werken hogescholen en universiteiten al geregeld samen met bedrijven, maar gebeurt dat bij middelbare scholen nog te weinig. "En dat is toch vreemd," aldus de initiatiefnemer, "want het voortgezet onderwijs voedt de collegebanken van het hbo en de universiteit."
In de nieuwe onderwijsmethode gaat het om theoretische kennis, maar krijgen vooral de praktische vaardigheden krijgen de aandacht. Zo is het de bedoeling dat havo- en vwo-leerlingen uit de bovenbouw zich gaan bezighouden met projecten uit het bedrijfsleven. Lejeune denkt bijvoorbeeld aan het bouwen van een webwinkel, waarbij de leerlingen onder andere leren omgaan met PHP en het bouwen van databases.
Tekort aan leraren
Om dit te bereiken, wil de docent samenwerken met ict-bedrijven als Microsoft, Cisco en Océ. HP zou medewerking al definitief hebben toegezegd en bij Atos Origin wordt volgens Lejeune ‘gekeken wie er voor het project kan worden vrijgemaakt'.
Hoewel er enthousiast gereageerd zou worden op de plannen, maakt de docent wel een kanttekening: de doelgroep is volgens hem vrij klein. "Veertig procent van de scholen geeft nog geen informaticalessen", aldus Lejeune. "Bovendien is het tekort aan leraren ook nog steeds een probleem."
Ook de VO-raad, sectororganisatie voor het voortgezet onderwijs, heeft aangekondigd te gaan samenwerken met bedrijven. Dat initiatief, waaraan onder andere Capgemini, Cisco en TU Delft meedoen, moet de inzet van ict in het onderwijs aantrekkelijker te maken voor scholieren en docenten.
In fases aanbieden
De komende tijd moet de onderwijsmethode van Lejeune verder worden uitgewerkt. De komende maanden gaat de docent het project bespreken met bedrijven. Ook zijn auteurs bezig met het voorbereiden van het lesmateriaal.
Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste leerlingen volgend schooljaar met de lessen beginnen. Lejeune: "We gaan het product in fases aanbieden. Als dit een succes wordt, willen we ervoor zorgen dat de samenwerking met het bedrijfsleven ook bij andere schoolvakken tot stand komt."
[quote]maar krijgen vooral de praktische vaardigheden krijgen de aandacht.[/quote]
He he “het onderwijs” begint het eindelijk te begrijpen!.
Wat heb je aan een hoofd vol theorie, als je er niet bij verteld word HOE, WAT en WAAR je het toe kan passen in de praktijk.
Nog een tip voor Armand…
Ik heb een leuke naam voor volgende generatie van je onderwijs idee-en, lespakketen
“TEACHING BY EXAMPLE…”
Dit is een veel gebruikte methode op het internet, waarbij gewerkt word met reeele zaken als voorbeeld, en die als – didactische kapstok – gebruik om de bijbehorende theorie aan uit te leggen. een echte hands-of benadering bottom op (i.p.v van eerst het hoofd van je studeren volstorten met onbruikbare sh*t)
“LEARNING BIJ DOING”
Leren door het eerst een klein beetje te leren, dan veel te doen en fouten maken zelfs aanmoedigen (das de enigste manier waarop mensehersens leren – niet hersenspoelen!) en het geleerde DOORVOELEN..
Daarna pas weer het volgende druppeltje theorie, en daarna vooral veel fouten maken en doen
Succes 🙂
“Stop de studenten hersen vergiftiging met nutteloze theorie”
“Learn by de “trial and error” methode
Er is dus een groot verschil in doelstelling tussen dat wat onderwijs de leerlingen bij zou moeten brengen en dat wat het bedrijfsleven zou willen benuten bij de inzet van leerlingen. Over hoeveel uur inzet hebben we het dan? Het bedrijfsleven heeft deadlines, die wil volgende week die webwinkel hebben.
Ik ben al weer een tijdje uit de schoolbanken. Maar er is blijkbaar een hoop veranderd in de tussentijd. In mijn tijd had je cases die je moest uitvoeren en aan het eind presenteren. We hadden ook nog zoiets als stage lopen. Maar blijkbaar kennen de hedendaagse docenten deze lesmethoden helemaal niet meer?
En dan tot slot: “Een webwinkel maken”. Is dat een serieus idee? De slimmerik, die zich registreert bij “www.mijnwebwinkel.nl” door een formulier in te vullen en een paar euro te betalen, krijgt die nu een 10 of een 0?
Het bedrijfsleven zou hem een 10 geven: juiste advies, snel geimplementeerd en passend in de trend van Saas (software as a service).
En onze docent, wat gaat die voor cijfer geven?
Leuk idee, samenwerken met het bedrijfsleven. Dat is al vaak gepoogd. Helaas zijn beide organisaties (scholen en bedrijven) daarop niet afgestemd. Scholen werken met klassen (cohorten), roosters, projecten en vaste docenten(teams). Bedrijven werken met opdrachtgevers die binnen een beperkte tijd een concreet en correct werkend product willen.
Welke school of bedrijf heeft niet-commerci?le projecten en personeeloverschot die buiten de afdelingsbudgetten om inzetbaar zijn?
Indien er “overcapaciteit”is bij een van de twee partijen (docenten of medewerkers) dan wordt die snel ingezet of wegbezuinigd want dit gaat ten laste het rendement.
Voorgesteld idee heeft dus alleen kans van slagen mits er “extra” budgetten beschikbaar zijn waaruit beide organisaties (school en bedrijf) bekostiging ontvangen voor de inzet van de geschikte professionals. Niet elke docent wil of kan met het bedrijfsleven samenwerken, niet elke bedrijfsmedewerker kan goed omgaan met leerlingen. Kortom, een mooi idee wat pas verwezenlijkbaar is door extra sponsoring.
En dan komen de vragen:
Wie worden sponsor, voor hoeveel jaren en welke regio.
Wie beheert de sponsorpot.
Hoe worden prioriteiten gesteld met betrekking tot het uitgeven van het extra budget (mits dat aanwezig is)?
Kunnen alle scholen meedingen naar de sponsorpot?
Worden ICT-bedrijven verplicht langdurende contracten aan te gaan met een bepaalde opleiding? (Enerzijds om projecten aan te bieden, anderzijds om medewerkers te scholen in het coachen van leerlingen ?
Dient het Rijk bij te dragen (Bijvoorbeeld door meebetalen, fiscale voordelen, erkenningsregelingen, landelijke examinering, etc.)
Natuurlijk zijn dit een aantal vragen, die elk op zich een reden kunnen zijn om te stoppen.
Toch verdient het project een kans van slagen.
Vandaar: Arman, veel sterkte toegewenst. Als het project slaagt, landelijk uitgerold wordt en ook nog bv. 5 a 7 jaar in de lucht blijft verdient u een onderscheiding.
Heel veel succes toegewenst.
Mari
Nog een ideetje:
– Afschaffen van de leerplicht wet af, (en andere verregaande verstikkende overheids-bemoeienis)
– Stimuleren dat bedrijven ZELF gemotiveerde schoolverlaters optimaal gaan opleiden.
Denk eens aan de voordelen:
– Schoolverlaters krijgen meer (keuze) vrijheid!
– Kunnen eerder gaan werken als ZIJ dat willen!
– Bedrijven hoeven niet meer te klagen dat “bedrijfsleven en school niet op elkaar aansluiten”
Als iedereen nu eens meer gestimuleerd word om eigen verantwoordelijkheid te nemen (schoolverlater, bedrijfsleven) en minder onderdrukt word (overheid, leerplichtwet, regeltjes, wetjes)… zouden we dan niet sneller van deze ellende af zijn en iedereen heppy?
Hartelijk dank voor jullie reacties,
Ronald zou je zo vriendelijk zijn om contact met me op te nemen? le@bbcpanningen.nl
Je opmerkingen zijn precies dat wat we willen bereiken en je zet af en toe heel goed de punt op de i!
Met vriendelijke groet,
Armand Lejeune
Email is onderweg Armand 🙂
Ik wil bij deze mijn respect verkondigen aan de heer Lejeune, geweldig, een nieuw lesmethode!
Overigens als er nog een kogel voor het vuurpeloton betaald moet worden zou ik er graag aan mee betalen.