Vorige week was ik op het Tooling Event en de aanpalende beurzen en symposia. De belangstelling die er voor de verschillende sprekers was laat een aantal interessante trends zien.
Grote monolithische tools zijn uit. Ambitieuze projecten voor configuratiemanagement-databases (Cmdb), met daarin het hele it-landschap, werken niet. De succesvolle Cmdb-projecten hebben een beperkte maar duidelijke ambitie en werpen daarom hun vruchten af, bijvoorbeeld door overbodige licenties helder te maken.
De zalen zaten vol bij presentaties over pragmatische aanpakken, bijvoorbeeld van beheerproces-implementaties. De successen die werden beschreven gingen bovendien vooral over kleine maar gestage stappen. Het publiek wil graag leren van 'best practices' die hun waarde in de praktijk hebben bewezen. Wat je doet moet bovendien meetbaar zijn. Inmiddels beginnen we te snappen wat de goede prestatie-indicatoren zijn, en hoe je die pragmatisch meet.
Er komt de realisatie dat fatsoenlijk beheer van digitale identiteiten een taaie maar noodzakelijke activiteit is. Ook hier weer het afscheid van megasystemen waar alles in zit, maar niets klopt. In plaats daarvan beperkte en goed beheerde registraties die voor vele afnemers de authentieke bron zijn, zoals dat heet.
Grote investeringen zijn uit, software-as-a-service is in. Betalen per maand, per gebruik. Ja, het bestaat al, en het werkt al, en het groeit als kool, voor e-mail, educatie, verkoopondersteuning, en ook beheertools.
Het inzicht komt dat kennis niet alleen van de leverancier naar de klant gaat, maar ook andersom. De les voor leveranciers is dat men er goed aan doen die dialoog te organiseren. Laat klanten maar komen vertellen hoe ze je tools gebruiken, wat er wel werkt en wat er niet werkt. Ga op zoek naar de situaties waarin de klant een toepassing van je tool heeft die je als leverancier nog niet had bedacht. Denk vooral niet dat je de klant kan overbluffen met een groot verhaal.
It wordt volwassen. Het werd tijd.
Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).