Rabobank Nederland heeft de CRM Award 2008 gewonnen voor een multichannel crm-strategie bij alle 162 afzonderlijke bankvestigingen. The Phonehouse Nederland won de pioniersprijs voor de beginfase van een nieuw crm-programma.
De CRM Award 2008 is gewonnen door Rabobank Nederland. Het gaat om een prijs van de CRM Association Nederland, de belangenvereniging voor alle bedrijven en leveranciers die zich bezighouden met klantrelatiebeheer (crm: customer relationship management) in Nederland.
De bank heeft de prijs gewonnen voor een omvangrijk crm-programma dat wordt doorgevoerd bij alle 162 afzonderlijke bankvestigingen. Het doel is om klanten met een multichannel klantsysteem meer bankzaken te laten doen op de manier, de plek en het tijdstip van hun voorkeur. Daarbij heeft de bank de autonomie en specifieke omstandigheden van de zelfstandige lokale vestigingen hoog in het vaandel staan.
Ambitie en realiteitszin
De jury complimenteert de bank voor de manier waarop de instelling steeds zijn crm-visie en strategie blijft herijken: "Hoewel het programma al een flink aantal jaren loopt, straalt ook de strategie voor de komende jaren veel ambitie en realiteitszin uit."
The Phonehouse Nederland won de CRM Pioneer Award. Die prijs wordt toegekend aan bedrijven die vanuit een integrale visie starten met klantrelatiebeheer. De jury roemt het bedrijf omdat "het crm in oorsprong als een filosofie ziet en niet als een project." Volgens de jury spelen het gedifferentieerde welkomst- en retentieprogramma en de wijze waarop in marktonderzoek en op fora om inbreng van consumenten wordt gevraagd, een belangrijke rol.
Klantgericht ondernemen
De andere genomineerden waren telecombedrijf T-Mobile en Unamic/HCN, dienstverlener voor contactcenters. De prijzen werden uitgereikt tijdens een bijeenkomst in Fort Voordorp in Groenekan. Daar vond ook een congres over klantgericht ondernemen plaats.
Juryvoorzitter Ed Peelen van de Nyenrode Business Universiteit en Wil Wurtz, voorzitter van de CRM Association Nederland reikten de prijzen uit. In de jury zetelden ook nog Janny Hoekstra van de Rijksuniversiteit Groningen, Ton Kuylen, van de Universiteit van Tilburg, Annemiek van Moorst van TOTE-M, Patrick Ruijs van VODW Marketing, Theo Slaats van Deloitte Consulting en Conny Zijlstra van Capgemini.
Graag feliciteer ik namens Oracle Rabobank Nederland met de CRM Award 2008. De Rabobank heeft service hoog in het vaandel en zet daarbij de klant centraal. De co?peratieve organisatie die de Rabobank is, maakt dat de lokale kantoren nauw betrokken zijn bij hun klanten. De Rabobank is erin geslaagd om een uitgebreid CRM-programma op te zetten dat hier perfect bij aansluit. Een programma dat continu wordt aangepast aan de veranderende wereld waarin wij leven. Wij zijn er trots op dat wij de Rabobank met onze CRM-oplossingen ondersteunen bij het behalen van de gestelde doelen. Wij feliciteren bestuur en medewerkers dan ook van harte met deze mooie onderscheiding!
Johan Doruiter
Senior Vice President Oracle Benelux