Datamanagementdistributeur SNE stelt op de Storage Expo zijn kennis beschikbaar voor bezoekers. Bij het infoloket beantwoorden consultants van het bedrijf de vragen van bezoekers over datamanagement tijdens de crisis.
Tijdens de Storage Expo in de Utrechtse Jaarbeurs stelt datamanagementdistributeur SNE zijn kennis over datamanagement gratis beschikbaar voor bezoekers. De beursstand is omgedoopt tot infoloket voor efficiënter datamanagement tijdens economisch lastige tijden. Consultant Casper van Vliet en zijn collega's dienen als vraagbaak.
Wat zijn de prangendste vragen over storage in economisch moeilijke tijden?
Mensen hebben vooral vragen over efficiëntie. Ze willen meer doen met minder budget. We adviseren vooral over besparingen op hardware door goedkopere storage-middelen in te zetten. Twintig procent van de data van bedrijven wordt niet dagelijks gebruikt. Die archiefdata kan prima worden weggeschreven op tape in plaats van duurdere opslag met draaiende schijven.
Bedrijven denken door de wildgroei aan gegevens binnen hun organisatie vaak aan dure investeringen zoals de uitbreiding van hardware. Ze willen bijvoorbeeld een nieuwe fileserver terwijl in sommige gevallen die uitbreiding qua capaciteit best nog wel een jaar kan wachten. Het is dan verstandiger om met het oog op efficiëntie te investeren in tools voor bijvoorbeeld dataduplicatie en documentlifecyclemanagement. Bestanden worden dan niet weggeschreven op meerdere plaatsen en na verloop van tijd automatisch weggeschreven naar goedkopere opslagmiddelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt tussen bedrijfskritische data en minder bedrijfskritische gegevens.
Merken jullie dat er andere mensen op de stand afkomen?
Het is behoorlijk druk. Ik schat dat we vandaag rond de tweehonderd mensen hebben gesproken. We merken dat er vooral veel eindgebruikers bij ons aankloppen en minder resellers.
Jullie hebben de stand soberder ingericht. Waarom is dat?
Eindgebruikers zitten tijdens een economische crisis niet te wachten op de allernieuwste snufjes, ze willen weten welke middelen hen helpen de doelstellingen te halen met beperkte budgetten. We hadden plannen voor een grote en uitbundige stand. Maar hebben besloten om het gezien de economische situatie niet spectaculair maar juist ingetogen te houden. Nu staat de informatie centraal.
Jullie beloven objectief advies te geven. In hoeverre lukt dat?
We proberen eindgebruikers vooral bewuster te maken van het belang van datamanagement. We kunnen ze wel een storage-box verkopen, maar dat kan iedereen wel. Het gaat erom dat ze goed advies krijgen. We zijn distributeur van meerdere partners dus zoeken naar een passend oplossing per bedrijf en budget.